پروسه کابل بدون حضور صلاح الدین ربانی آغاز شد

  • انتشار: ۱۶ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 23958

نشست کابل تحت نام “پروسه کابل”در سایه تدابیر شدید امنیتی با سخنان اشرف غنی، رییس‏ جمهور  امروز (سه‎شنبه ۱۶ جوزا) رسما آغاز شد، این نشست در حالی آغاز شد که صلاح الدین ربانی وزیر خارجه در آن حضور نداشت.

با آغاز این نشست؛ رئیس جمهور اشرف غنی گفت که افغانستان در مبارزه با تروریسم در جهان، در خط نخست قرار دارد. و در دو سال گذشته چندین هزار تروریست برای مبارزه با نیروی های امنیتی و اخلال به افغانستان آمده است.

در این نشست نمایندگان حدود 30 کشور و سازمان بین‎المللی اشتراک کرده‌اند.

اشرف غنی در جریان سخنرانی با اراده نیک به طالبان گفت، “اگر طالبان آماده پیوستن به گفت‎وگوهای صلح باشند، وی به آنها اجازه خواهد داد تا دفتر باز کنند” و اضافه کرد که این “آخرین چانس” برای این گروه خواهد بود.

رئیس جمهور گفت که ما مطالب خود را با طالبان شریک کرده‌ایم پس از پاکستان، طالبان دیگر مشکل مردم افغانستان است.مشکل این است که ما نمی‌فهمیم پاکستان چه می‌خواهد.

غنی در جریان سخنرانی‎اش گفت: “افغانستان از یک جنگ اعلام نشده تهاجمی از سوی پاکستان متحمل است.”

وی افزود که حکومت در مبارزه با تروریسم متعهد بوده، اما خواستار ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی قوی با تمام کشورهای همسایه نیز می‎باشد.

وی در این نشست از پاکستان نیز پرسید که: “چه چیز می‏تواند قناعت پاکستان را فراهم سازد که یک افغانستان با ثبات به آنها و به منطقۀ ما، کمک می‌کند.”

رییس‌جمهور در نشست پروسه کابل گفت که چالش کنونی برای ما تطبیق اصلاحات در وزارت داخله است. می دانیم رفع این چالش ساده نخواهد بود بلکه با مقاومت‌های مواجه خواهیم شد، اما اراده ما بر تطبیق آن است.

آقای غنی اضافه کرد؛ تقویت نیروهای امنیتی ما به این معناست که طالبان نمی‌تواند از دید نظامی برنده شوند.ما مشکلات خود را می‌پذیریم و می‌دانیم که مشکلات داخلی ما در ناامنی نقش داشته است. اما اراده‌ی قوی برای صلح و امنیت داریم.

رئیس جمهور گفت که هدف پروسه‌ی کابل ایجاد صلح با حمایت کشورهای همسایه و جامعه‌ی جهانی است.

در همین حال صلاح الدین ربانی وزیر خارجه در این نشست اشتراک نکرد، آقای نور رحمان اخلاقی عضو رهبری جمعیت علت عدم اشتراک ربانی را، تصمیم شورای رهبری جمعیت، بر عدم اشتراک وی دانست.

آقای اخلاقی می گوید؛ به جا نبود که در جایی که سازمان دهند‌گان حملات روز‌های اخیر که دستشان به خون این مردم آلوده است، ربانی حضور نیز حضور یابد.

این درحالی‎ست که روز دوشنبه، وزارت داخله گفت که یافته ‏های نُخستین این وزارت نشان می‎دهند که مواد انفجاری جا به‌جا شده در تانکری که روز چهار شنبه (۱۰ جوزا) در چهار راهی زنبق شهرکابل منفجر شد، از پاکستان وارد کشور شده بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟