پروسه صلح دو جانبه میان افغانستان و پاکستان نهایی شد

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 42078

وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که در چهارمین نشست مقام‌های وزارت خارجه افغانستان و پاکستان دراسلام آباد ، برنامه عمل افغانستان و پاکستان برای صلح وهمبستگی نهایی شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس؛ برنامه عمل افغانستان و پاکستان برای صلح، هفت اصل کلیدی دارد و برای عملی شدن این اصل‌ها ازجمله درباره پیکار با هراس افگنی و گسترش همکاری‌های دو جانبه گروه‌های کاری مشترک ایجاد شده است.

مواردی‎که دو طرف روی آن توافق داشتند، به شرح زیر اند:

۱ – پاکستان از روند صلح – به رهبری و مالکیت افغان‎ها- پشتیبانی می‎کند.

۲ – دو کشور به گونه مشترک اقدام‎های جدی را برای ازمیان برداشتن عناصری ‎که امنیت دو کشور را تهدید می‎کنند، روی دست خواهند گرفت.

۳ – دوطرف متعهد اند که جلو استفاده کشورها، گروه‎ها و افراد را از خاک افغانستان و پاکستان به منظور تهدید این دو کشور، بگیرند.

۴ – افغانستان و پاکستان به منظور عملی شدن تعهداتی‎که سپرده اند، یک میکانیزم نظارتی و هماهنگی را که از سوی مقام‎های دو کشور اجرایی خواهد شد، ایجاد می‎کنند.

۵ – دو کشور متعهد اند که از نقض حریم هوایی و تمامیت ارضی یکدیگر اجتناب کنند.

۶ – دو کشور تعهد دارند که به جای انتقاد از همدیگر، از پلان عملی‎که میان دو کشور وجود دارد، برای حل چالش‎ها و نگرانی‎ها استفاده کنند.

۷ – ایجاد گروه‎های کاری برای عملی شدن تمامی مواد برنامۀ عمل پاکستان و افغانستان و نیز مواردی‌که در بالا ذکر شدند.

صبغت الله احمدی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است:”شش کمیته کاری ایجاد شده است و توافق در باره مبارزه با تروریزم، توسعه مشترک اقتصادی، همکاری‌های امنیتی، کاهش خشونت‌ها، برگشت مهاجرین، همکاری‌های سیاسی و کمک به روند صلح افغانستان شده است.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟