راهنمای پرورش شتر مرغ وراه اندازی مزرعه پرورش شتر مرغ

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78609

پرورش شتر مرغ یکی از کسب و کارهای خوب و پردرآمد می باشد که در سال های اخیر هم علاقه مندان بسیاری پیدا کرده است. توصیه ما به شما این است که بدون داشتن اطلاعات کافی و مشورت با اهل فن وارد این کار نشوید وگرنه شرایط تان برای موفقیت بسیار بسیار سخت می شود.

روش‎های پرورش شتر مرغ

برای پرورش شتر مرغ چند روش‎ وجود دارد. در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم.

چرخه کامل: این روش شکل معمول پرورش شتر مرغ می باشد. در این روش شما دارای مولدهایی هستید که تخم گذاری می کنند و شما جوجه کشی می کنید و در ادامه جوجه‌ها را تا آماده شدن برای کشتار پرورش خواهید داد.

پرورش مولدها: شماری از فعالان صنعت شتر موغ، بر پرورش مولد متمرکز هستند و تخم‌های آنها را به فروش می رسانند.

ارائه تجهیزات جوجه کشی: شما می توانید فقط در زمینه تجهیزات جوجه کشی وارد شوید. شماری از مزرعه داران برای جوجه کشی تخم‎هایشان تجهیزات شما را کرایه می کنند. همچنین امکان دارد که تخم شتر مرغ را نیز بخرید و به شکل جوجه یک روزه بفروشید.

پرواربندی جوجه‌ها: این روش تقریبا کم هزینه‌ترین گزینه برای ورود به صنعت شتر مرغ می باشد. در این روش جوجه‌ها در سن خاصی خریداری شده و تا زمان کشتار پرورش می‌یابند. این روش خصوصا برای تازه‌کارها مناسب است.

گروه‌های منطقه ای: شماری از افراد به گروه‌های منطقه ای علاقه مند می باشند زیرا مزرعه داران از یکدیگر حمایت می‌کنند. در این روش همه مزرعه داران دارای مولد بوده و تمامی تخم های شتر مرغ شان را به یک شخص تحویل می‌دهند. هر مزرعه دار به‌ صورت چرخشی هر هفته شماری از جوجه‌ها را تحویل می‌گیرد. بدین صورت که مزرعه دار اول همه جوجه‌های هفته اول را تحویل می‌گیرد. مزرعه دار دوم همه جوجه‌ها را هفته دوم و …، سیستم کاملاً تعاونی است به طوری که هیچ جوجه ای به حال خود رها نمی‌شود.

پرورش شتر مرغ

مجوز پرورش شتر مرغ

برای اینکه بفهمید برای راه اندازی یک مزرعه پرورش شتر مرغ به چه مجوزهایی نیاز است می بایست با نهادهایی همچون معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی یا معاونت‌های امور دام بخش طیور غیر مرسوم و سازمانهای مرتبط با پرورش شتر مرغ تماس بگیرید و با آن ها مشورت نمایید.

امکانات مورد نیاز برای پرورش شتر مرغ

در پهلوی سرمایه ثابت همانند تأسیسات و زیر ساخت‌ها و همچنین سرمایه جاری همانند هزینه خرید غذای پرندگان و حقوق پرسنل و …، شما به سرمایه پشتیبان نیز نیاز دارید. زیرا در این کار ممکن است هر اتفاقی روی دهد و در صورت نداشتن سرمایه پشتیبان به دردسر خواهید خورد.

همچنین به علت نوسانات بازار نمی توان گفت شما برای راه اندازی یک مزرعه پرورش شتر مرغ به چه مقدار سرمایه نیاز دارید. به غیر از سرمایه شما به یک زمین مناسب، نیروی کار خوب، آب و مجوز فعالیت نیز نیازمند هستید. اما پیش از هر چیز شما به فضا نیاز دارید.

زمین

قاعدتا برای پرورش شتر مرغ شما به فضای زیادی نیاز دارید زیرا این پرنده بزرگ است. همچنین هر گروه سنی از شتر مرغ ها باید در بخش به خصوصی نگهداری شوند.

به طور معمول شتر مرغ‌هادر دسته‌های سه تایی یعنی یک نر و دو ماده گروه‌بندی می‌گردند. البته روش های دیگری همچون نگهداری جفتی (یک نر و یک ماده)، یا دسته‌های چهارتایی (یک نر و سه ماده) یا نگهداری دسته جمعی (دو یا چند نر با دو یا چند ماده) نیز ممکن است. فضای مورد نیاز برای پرورش یک دسته سه تایی۳۰ متر در ۵۰ متر و در مجموع ۱۵۰۰ ‏متر مربع می باشد. البته می توان نصف این اندازه را نیز برای شترمرغ ها در نظر گرفت.

اگر در ابتدا قصد خرید ۶۰ جوجه را دارید، ببینید که می توانید فضایی برای ۲۰ گروه سه تایی که معادل ۳۰٫۰۰۰ متر مربع می‌شود را فراهم کنید. توجه نکردن عده زیادی از سرمایه گذاران به این نکته اساسی موجب ورشکستگی و ضرر آنها شده‌است.

خوراک

برای هر شتر مرغ بالغ در روز به ۲۹۰۰ گرم خوراک نیاز است. ضمنا به یاد داشته باشید که می بایست یک ماه جیره غذایی شتر مرغ هایتان را ذخیره داشته باشید. هزینه های خوراک نیز چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کل هزینه های پرورش شتر مرغ را شکل می‌دهد.

کارگران مزرعه پرورش شتر مرغ

شتر مرغ قدرت زیادی دارد و قادر است ضربه ای برابر با یک پتک ۷۰۰ کیلوگرمی را توسط پاهایش به بدن انسان وارد نماید. پس باید نهایت دقت را در حفظ جان کارگران داشت و به آن ها آموزش داد که در چه شرایطی و به چه صورتی می توانند به شتر مرغ نزدیک شوند.

پرندگان بالغ می بایست ۲ نوبت در روز یک بار در صبح و یک بار در عصر غذا بخورند. جوجه‌ها نیز می بایست دست کم ۵ نوبت در روز سرکشی شوند. یک کار مهم دیگر نیروی کار تمیز کردن لانه جوجه‌ها می باشد. نظارت کارگران بر وضعیت پرندگان نیز بسیار مؤثر است. در کل شما به دو تا سه کارگر نیاز خواهید داشت.

آب

شتر مرغ ها در طی شبانه روز نیاز زیادی به آب دارند. این مسئله را می بایست در طراحی لانه‌ها در نظر گرفت. در هوای سرد، شاید به نصب آبگرمکن‌هایی نیاز باشد تا دمای آب را برای همه پرنده‌گان در ۲۰ درجه سانتیگراد ثابت نگه دارد و تنها جلوگیری از یخ زدن آب ملاک نیست.

کشتار شتر مرغ

مناسب ترین وقت برای کشتار شتر مرغ‌ بین ۱۰ تا ۱۲ ماهگی آن ها می باشد. آن ها در این دوره حدود ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارند. از این ۱۲۰ کیلوگرم چیزی درحدود ۲۵ تا ۴۵ کیلوگرم گوشت خالص بدست می‌آید.

سود پرورش شتر مرغ

یک شتر مرغ مولد هر سال چیزی درحدود ۴۵ درصد سود دهی دارد که رقم قابل توجهی است. هر تخم شتر مرغ ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ گرم است که حاوی حجم قابل توجهی از امگا ۳ و امگا ۶ می باشد. گوشت، پر، پوست، پاها، چشم‌ها، چربی، تخم و پوست تخم شتر مرغ حتی اگر خرد نیز شده باشد، خریدار دارد. همین مسائل است که پرورش شتر مرغ را بسیار پرسود نموده‌است.