راهنمای پرورش شتر مرغ

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83103

شایعاتی مبنی بر پولساز بودن شغل پرورش شتر مرغ سبب شده است که عده زیادی از مردم به فکر درآمدزایی از طریق پرورش این حیوان جالب و عجیب بیفتند، در این مقاله می خواهیم به همراه شما صفر تا صد پرورش شترمرغ را بررسی نمائیم. پس همراه ما باشید:

نگاهی به وضعیت شتر مرغ در ایران

امروزه پرورش شتر مرغ یک فعالیت تولیدی-تجاری بسیار پرسود به حساب می آید که طبق گفته منابع آگاه در این زمینه تک تک سلول های این تجارت سودآور است؛ اما این کار نیز مانند سایر مشاغل دیگر به همان میزان که سوددهی دارد، سختی و زحمت بسیاری را نیز در پشت پرده دارد.

پرورش شتر مرغ
پرورش شتر مرغ

طبق آمارهای رسمی ایران دومین تولیدکننده شترمرغ در جهان به شمار می رود که بعد از افریقای جنوبی، بیشترین مقدار تولید گوشت شترمرغ را دارا می باشد.

بااین‌حال سطح نیاز داخل بسیار زیاد بوده و تولید فعلی، جوابگوی تقاضای بازار نیست. گفتنی است در سطح منطقه، عربستان هم در خصوص پرورش شتر مرغ تولید بالایی دارد و در این حوزه، سرمایه‌گذاری های بسیاری کرده است.

درحال‌حاضر ۲۳۰ واحد پرورش شتر مرغ در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. در این تعداد واحد صنفی، ۵۰۰ هزار شترمرغ پرورش داده می‌شود.

در پاسخ به این سوال که آیا پرورش شتر مرغ از پرورش مرغ و دیگر طیور سخت تر است؟ باید بگوئیم که بر خلاف تصور عامه مردم، تولید و پرورش شتر مرغ بسیار راحت تر و اسان تر از پروش دیگر طیور می باشد.

البته این امر در صورتی است که فرایند پرورش این پرنده به خوبی مدیریت شود. از آنجایی که نرخ مرگ و میر در میان شتر مرغ ها بسیار پایین است و از طرفی هم یک شتر مرغ زنده به‌طور متوسط ۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد که نرخ آن در بازار حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می باشد؛ پس می توان به عنوان یک شغل درآمدزا به آن نگاه کرد.

فرایند پرورش شتر مرغ

در فرایند پرورش و تولید شترمرغ می توان به روش ها و سیستم های مختلف تولید، اشاره کرد؛ که به اختصار آنها را معرفی می کنیم:

گزینه های مختلفی برای پرورش شترمرغ وجود دارد:

روش چرخه کامل( Full Cycle):

این روش معمولی ترین حالت و شکل پرورش این پرنده می باشد. در این روش شما مولدهایی را در اختیار دارید که که تخم می گذارند و شما مرحله انکوباسیون و جوجه کشی را انجام می دهید و پس از آن جوجه ها را تا رسیدن به سنی که مناسب کشتار هستند پرورش می دهید.

پرورش مولدها:

در این روش مزرعه داران پرورش شتر مرغ، پرندگان مولد را پرورش داده و در نهایت تخم های آنان را می فروشند.

روش جوجه کشی:

روش دیگری که می توانید در پرورش شتر مرغ از آن بهره بگیرید، این است که شما فقط تجهیزات جوجه کشی را تهیه کنید. در این مرحله برخی از مزرعه داران برای جوجه کشی تخم های شتر مرغشان را به شما سپرده و در ازای آن به شما پول پرداخت می کنید.

و یا حتی می توانید تخم شتر مرغ را خریداری کرده و به صورت جوجه های یک روزه به فروش برسانید.

پروار بندی جوجه ها:

این روش که جزو کم هرینه ترین گزنیه ها نیز می باشد، شما می توانید جوجه های شتر مرغ را در سن خاصی خریداری نموده و تا زمان رسیدن به سن کشتار پرورش دهید.

این روش یک گزینه بسیار مناسب برای تازه واردها در این رشته می باشد چرا که می توانند به خوبی به ترفندهای پروش شتر مرغ دست یابند.

پرورش به صورت گروه های منطقه ای

درمیان اقسام روش های پرورش شتر مرغ برخی نیز هستند که طرفدار این روش بوده و چون مزرعه داران توسط یکدیگر حمایت می شوند آن را بیشتر می پسندند.

در این روش مزرعه داران همگی دارای پرنده های مولد هستند ولی تخم شترمرغ ها را یک فرد تحویل می دهند.

و هر مزرعه دار بصورت چرخشی هر هفته تعدای از جوجه ها را تحویل گرفته و تولید محصول بصورت یکنواخت انجام می شود.

تجهیرات و سرمایه لازم برای تولید شتر مرغ

قبل از ورود به این شغل باید مطالعه کاملی نسبت به تجیهرات و میزان سرمایه مورد نیاز در این زمینه را داشته باشید.

سرمایه:

قبل از هر چیزی شما نیاز به سرمایه ثابت که شامل تأسیسات و زیرساخت ها و زمین و فضای مورد نیاز برای پرورش شتر مرغ می باشد دارید، علاوه بر آن نیاز به سرمایه جاری مانند هزینه خرید غذا، دارو و حقوق کارکنان و… دارید.

علاوه بر آن داشتن سرمایه پشتیبان به شما توصیه می شود چرا که در این کار، امکان وقوع هر اتفاقی می باشد و اگر سرمایه پشتیبان در نظر نداشته باشید ممکن است به دردسر بیفتید.

در حال حاضر به دلیل نوسانات زیاد مالی نمی توان سطح مشخصی از سرمایه را برای شروع این کار مشخص کرد پس انتظار نداشته باشید که در این مقاله به شما بگوییم مثلا با یکصد میلیون تومان میتوانید شروع کنید چراکه این حرف غیرکارشناسی و نشدنی است.

ما فقط می توانیم به شما اطلاع دقیقی نسبت به شروع این کار بدهیم که خودان با توجه به وضعیت و نرخ ارز برآورد هزینه نمائید.

زمین مورد نیاز برای پروش شترمرغ

فضایی که شما برای پرورش شتر مرغ نیاز دارید باید نسبت به سایر پرندگان وسیع تر باشد چرا که ابعاد این پرنده و نیازش به دویدن و تحرک نیازمند یک زمین و فضای وسیع می باشد.

این نکته را نیز از نظر دور نداشته باشید که شتر مرغ در دوره های مختلف زندگی اش باید از سایر شتر مرغ ها جدا نگهداری شود به عنوان مثال شما نمی توانید پرنده های بالغ را در کنار جوجه های چند هفته ای نگهداری کنید.

پس در نهایت این شما هستید که مشخص می کنید با چه برنامه و روشی به پرورش شتر مرغ مبادرت می کنید و طبق آن تصیمیم بگیرید که نیاز به چه مساحتی دارید.

توصیه می شود حتما فضایی برای جفت گیری و نگهداری جوجه ها، پرورش پرنده ها تا رسیدن به سن کشتار و محلی برای تجهیزات جوجه کشی اختصاص دهید.

و علاوه بر آن داشتن فضاهایی به عنوان فضای اداری، فروشگاه و محل استراحت کارگران هم ضروری است.