پرداخت معاش به 30 هزار سرباز خیالی در ارگان های امنیتی افغانستان از سوی آمریکا متوقف شد

  • انتشار: ۲ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17175

مقام ها در ارتش ایالات متحده آمریکا می گویند پرداخت معاش مربوط به 30 هزار سرباز خیالی در ارگان های امنیتی افغانستان را متوقف کرده است.

یک مقام ارتش امریکا گفته که ایالات متحده از ماه جنوری تنها به سربازانی معاش خواهد پرداخت که در ارتش افغانستان ثبت بایومتریک باشند و کارت هویت ارتش با آنان باشد ، اما وزارت دفاع افغانستان می گوید هیچ سرباز خیالی در ارتش وجود ندارد.

با این حال آگاهان می گویند که معاش سربازان خیالی ارتش به جیب مقام های دولتی می ریزد و مقام ها در ارتش باید در این پیوند زیر پیگیرد عدلی و قضایی قرار گیرند.

این آگاهان می گویند؛ تصویری فعلی ارتش افغانستان به سادگی ساخته و آراسته نشد. سال ها زمان برد تا افغانستان مالک ارتش ۱۹۵ هزاری نفری شود و در این راه امریکا هم پس از سال ۲۰۰۱ میلادی ۶۴ میلیارد دالر را هزینه کرد. اما حرف هایی وجود دارد که تمام سربازان ارتش واقعی نبوده، امتیاز هزاران سرباز خیالی به جیب افراد نامعلوم سرازیر می شود .

حالا اما تصمیم تازه امریکا در این پیوند، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده که وزارت دفاع امریکا پرداخت معاش ۳۰ هزار سرباز خیالی ارتش افغانستان را متوقف ساخته است.

ریچارد کیزر مقام بلند رتبه ارتش امریکا می گوید ” با اجرایی شدن این تصمیم ایالات متحده ماهانه میلیون ها دالر را حفظ خواهد کرد. سر از این ماه ایالات متحده تنها به سربازانی معاش می پردازد که در ارتش افغانستان به صورت بایومتریک ثبت هستند و کارت شمولیت ارتش دارند. قدم اول ما این است که بدانیم به چه تعداد سرباز حقیقی داریم و دوم اینکه مشخص سازیم که آیا آنها در وظیفه خود حاضر می شوند یا خیر.”

پولی که از امریکا و ناتو به حساب نظامیان افغانستان می ریزد سالانه به پنج میلیارد دالر می رسد و با این تصمیم امریکا گفته می شود بخش بزرگی این پول حفظ خواهد شد اما وزارت دفاع افغانستان چنین چیزی را تایید نمی کند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت “ما سیستم بایومتریک در وزارت دفاع را ادامه می دهیم و در اردو هیچ سرباز خیالی وجود ندارد، این مقدار که گفته شده تا حال به وزارت دفاع مواصلت نورزیده است.”

به نوشته وال ستریت ژورنال با خط زدن روی نام ۳۰هزار سرباز خیالی، شمار سربازان ارتش افغانستان به ۱۴۲ هزار خواهد رسید. در پیوند به وجود فساد در نهاد های امنیتی افغانستان، پیشتر سیگار (اداره بازرس ویژه امریکا) در امور بازسازی افغانستان هم گفته بود که سربازان افغان سلاح و وسایط خود را به دشمن می فروشند و ارتش آمریکا می خواهد قضایای فساد بزرگتر در قراردادهای مواد سوخت و پرسونل ارتش را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟