پای حکمتیار به ارگ باز شد

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 21775

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی بعد از حدود 20 سال زندگی در خفا و دوری از کابل امروز (پنجشنبه) در میان هوادارانش به این شهر آمد وی در دیدار با اشرف غنی در ارگ به ایراد سخن پرداخت.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در نتیجۀ امضای موافقۀ صلح با حکومت در اواخر ماه سپتامبر سال گذشتۀ میلادی، پس از حدود دو دهه زندگی پنهانی، هفتۀ گذشته در بین مردم ظاهر شد و صبح امروز (پنجشنبه) با بدرقۀ کاروان موترهای صدها هوادارش به کابل رسید. او در ارگ با اشرف غنی، رئیس جمهور ملاقات کرد.

اشرف غنی رئیس جمهور در سخنرانی که به مناسبت حضور حکمتیار در کابل صحبت می کرد، گفت که ما به ملت بزرگ افغانستان تعهد سپرده‌بودیم، که زمینۀ تحقق صلح را فراهم می‌کنیم. امروز گام بسیار بزرگی در این راستا برداشته شد.

اشرف غنی گفت: امروز به همگان آشکار شده‌است که پایان‌دادن به خصومت‌ها و خاتمه‌بخشیدن به نزاع‌ها، آرزوی دست‌یافتنی و تحقق‌پذیر می‌تواند باشد.

وی گفت که نسل جدید کشور انتظار دارد که رهبران سیاسی شان تهداب یک صلح پایدار را بنا نهاده و برای تحقق آن با فرهنگ مدارا و هم‌پذیری گام‌های عملی بردارند.

رئیس جمهور غنی گفت: گفتمان ما باید منجر به اعتماد شود نه باعث تقابل. از طرف دیگر دسترسی به قدرت از راه انتخابات مهمترین اصل زندگی سیاسی کنونی ماست.

آقای غنی خطاب به طالبان گفت که من به طالبان صدا می کنم که آیا ظرفیتی مانند آقای حکمتیار را دارید که با مردم و دولت افغانستان برای صلح بحث و مذاکره کنید؟ اصلاً رهبر شما کیست؟ و کجاست؟ به غیر از جنگ، ویرانی، قتل و کشتار برای این ملت و این کشور چه برنامۀ دارید؟

در این محفل محمد کریم خلیلی معاون سابق رئیس جمهور ضمن خوشآمد گویی به حکمتیار گفت: ما گذشته را باید فراموش کرده و از آن درس بگیرییم.

وی گفت که جنگ راه حل نیست، و ما به صلح نیاز داریم.

آقای خلیلی گفت: خوشحالم که حضور شما يک نويد جديد که عبارت از صلح است، به مردم افغانستان است، صلح امروز يک ضرورت اوليه کشور است، اين فرياد از گوشه گوشه کشور، از زن و مرد از هر ولايت وهر شهر که است، که جنگ خاتمه پيدا کند وصلح برقرار شود.

معاون سابق رئیس جمهور کرزی گفت: ١٦ سال است که برخى از ولايات ما در اين آتش گرفتار است، صلح يک ضرورت جدى است، مى طلبد که همبستگى ، وحدت، همدلى بين همه مردم افغانستان بالخصوص بين احزاب سياسى و مذهبى بوجود بيايد.

در این مراسم علاوه بر خود آقای حکمتیار رهبران جهادی از جمله عبدالرب رسول سیاف، کریم خلیلی و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین نیز صحبت هایی کردند.

گلبدین حکمتیار که تا چندی قبل از مخالفان مسلح دولت به شمار می‌رفت، هفته گذشته پس از سال‌ها زندگی در خفا، در ولایت لغمان در شرق کشور در انظار عمومی ظاهر شد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، پس از توافقنامه صلح با دولت افغانستان، در تاریخ ۹ ثور با شرکت در یک نشست عمومی در ولایت لغمان، در انظار عمومی ظاهر شد.

حکمتیار به تازگی از ولسوالی علینگار ولایت لغمان به شهر مهترلام مرکز این ولایت رفت و مشخص نیست که قبل از آن او در کجا زندگی می‌کرده است.

حکمتیار یکی از طرف‌های جنگ‌های داخلی به خصوص در شهر کابل بعد از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ بود.

دولت افغانستان روند مصالحه با حزب اسلامی حکمتیار را الگویی برای مصالحه با دیگر گروه‌های مخالف مسلح به ویژه گروه طالبان دانسته است. طالبان امضای موافقتنامه صلح حکمتیار با دولت را محکوم کرده و آن را معادل “تسلیم شدن” او به آمریکا خواند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟