پایان کنفرانس تاشکند برای صلح و امنیت افغانستان

  • انتشار: ۸ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 38815

کنفرانس بین المللی تامین امنیت در افغانستان و همکاری منطقه ای عصر روز گذشته با صدور بیانیه و تاکید بر مذاکره میان دولت افغانستان و جناح معتدل طالبان، پایان یافت .

در بیانبه پایانی این کنفرانس که با حضور نمایندگان 20 کشور در تاشکند پایتخت ازبکستان به مدت دو روز برگزار شد، آمده است: حل سیاسی مناقشه با طالبان بهترین راه برقراری صلح و پایان دادن به خشونت ها در افغانستان است .

در این بیانیه همچنین بر ضرورت آغاز مذاکرات بدون قید و شرط میان نمایندگان دولت و جناح معتدل طالبان تاکید شده است .

در اعلامیه این کنفرانس بین المللی همچنین از گروه طالبان خواسته شد به مسئولیت خود در زمینه برقراری صلح و ثبات در افغانستان توجه کرده و آمادگی خود برای آغاز مذاکرات با دولت این کشور را بطور رسمی اعلام کند .

همچنین در در بیانیه‌ی پایانی آمده است «تأیید می‌کنیم که همه‌ی کمک‌های امنیتی به افغانستان باید از راه دولت افغانستان تأمین شود و با هر گونه حمایت مالی و تسلیحاتی به گروه طالبان و داعش به شدت مخالفت می‌کنیم. این کار تنها مایه‌ی بی‌ثباتی افغانستان و تداوم جنگ می‌شود.»

اعلامیه پایان کنفرانس روی تمامیت ارضی افغانستان، عدم مداخله در امور این کشور، احترام به قانون اساسی افغانستان، وحدت ملی و نقش گسترده زنان افغان در امور سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور تأکید می‌کند.

کنفرانس بین المللی تامین امنیت در افغانستان و همکاری منطقه ای روز دوشنبه به میزبانی ازبکستان در تاشکند پایتخت این کشور آغاز شد .

این کنفرانس بین المللی با حضور روسای جمهوری دو کشور ازبکستان و افغانستان و دبیر کل سازمان ملل متحد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه ایران، روسیه، چین، انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ترکیه، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عربستان، امارات متحده عربی، قطر و معاون وزارت امور خارجه آمریکا برگزار شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟