پایان دوران «طالبان» به روایت «الجزیره»

  • انتشار: ۵ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 10996

«هارون میر» از تحلیلگران سیاسی افغان در نوشتاری برای الجزیره در مورد آینده طالبان در افغانستان نوشته است.

میر معتقد است طالبان علیرغم پیروزی هایی در گرفتن چند ساعته یا چند روزه برخی شهرهای افغانستان، به روزهای پایانی عمر خود در این کشور رسیده است و دوران این گروه تروریستی به پایان خود نزدیک می شود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از الجزیره، میر می گوید دستاوردهای اخیر نظامی طالبان تنها به خاطر ضعف نیروهای ارتش افغانستان در این نقاط بوده و طالبان هیچگاه قدرت سابق را ندارد، چه اینکه نیروهای جایگزین ارتش که مسیولیت تامین امنیت مناطق مختلف افغانستان را برعهده دارند اجازه مانور زیادی به طالبان نمی دهند.

در حقیقت رسیدن طالبان به آخرین روزهای حیات خود در افغانستان را از آنجا می توان فهمید که آنها در تصرف چند ساعته قندوز با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت درست مانند یک گروه تبهکار و دزد عمل کردند. در حقیقت این توانمندی طالب ها نبوده که قندوز را تصرف کرده بلکه عدم مدیریت دولت اشرف غنی و عمل نکردن او به وعده هایش این امکان را به طالبان داده است. نیروهای طالبان به مردم افغانستان نشان دادند که اگر جایی را تصرف کنند چه معامله ای با مردم خواهند کرد.

بنا به گزارش عفو بین الملل آنها در قندوز طی چند ساعت دست به اعدام های گسترده، دزدی اموال عمومی از قبیل ادارات دولتی و چپاول بانک ها و حتی سرقت اموال مردم و مغازه ها زدند. آنها دقیقا برخلاف وعده ها و شعارهای خود در سالهای آغازین تشکیل خود در دهه ۹۰ میلادی عمل کردند. طالبان که با وعده مبارزه با دزدی و فساد در قندهار به وجود آمد اکنون مانند یک گروه جانی و سارق به جان اموال و جان مردم افغانستان می افتد.

ملامنصور یک میلیونر تروریست است که اموال زیادی در پاکستان و امارات عربی متحده دارد. او با پول، وفاداری سران و فرماندهان طالبان را خریده است. او با روش های جدید که بوجود آورده مخالفان زیادی هم درون طالبان برای خود دست و پا کرده است. مشروعیت و ادامه حکومت او بر طالبان، خود در معرض خطر است.

هارون میر در پایان می نویسد زمستان آتی برای دولت افغانستان بسیار حیاتی است چرا که کابل تنها یک نبرد را به طالبان باخته و نه همه جنگ را. اشرف غنی باید با در نظر گرفتن ضعف شدید طالبان، ریشه دواندن آرام داعش در افغانستان و نیز لزوم متحد کردن نیروهای نظامی و سیاسی همسو، طالبان را برای همیشه از میان ببرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟