پایان خلافت خود خوانده داعش در عراق

  • انتشار: ۱۳ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27321

آزاد سازی کامل موصل از کنترل تروریستهای داعش به آخرین ساعات و دقایق خود نزدیک می‌شود، تا این گروه تروریستی با از دست دادن بزرگ ترین سنگر خود در عراق ضربه سختی را متحمل شده و به سراشیبی سقوط و نابودی کامل بیافتد. عملیات بزرگ آزاد سازی استان نینوا در حدود هشت ماه قبل و در روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ با دستور مستقیم حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کلید خورد. در این عملیات نیروهای مختلف عراقی شامل ارتش، پلیس فدرال، یگان‌ های مبارزه با تروریسم و پیشمرگه ‌های کرد و حشد شعبی حضور داشتند. پس از تصرف بخش شرقی موصل در طی ماه‌ های اخیر عملیات نیروهای عراقی برای تصرف دیگر نقاط شهر از داعش به کندی پیش می ‌رفت. «موصل قدیم»‌ آخرین محله از بخش غربی شهر موصل است که به دلیل بافت فشرده مسکونی آن و حضور صدها نفر از مردم در محاصره داعش، دیرتر از نقاط دیگر و روز گذشته از کنترل داعش خارج گردید.

در جریان نبرد بین نیروهای دولتی و تروریست‌ های گروه داعش، هزاران نفر از شهروندان موصل کشته شده‌اند. از تعداد دقیق قربانیان جنگ موصل اطلاع دقیقی در دست نیست. نیروهای داعش از مردم این شهر به عنوان سپر انسانی استفاده می ‌کردند. گفته می‌شود ۹۰۰ هزار نفر از مردم این شهر، یعنی تقریباٌ نیمی از جمعیت آن، پیش از استقرار داعش در موصل، از این شهر گریخته بودند. جاسم محمد الجاف، وزیر مهاجرت عراق 30 ژوئن طی بیانیه‌ ای اعلام کرد: تعداد آوارگان موصل از زمان آغاز عملیات پاکسازی این شهر از اشغال داعش در ماه اکتبر سال گذشته تا کنون، به 900 هزار و 857 نفر رسید. طبق این بیانیه از این تعداد 176 هزار 455 آواره از شرق موصل و 724 هزار 402 نفر دیگر از غرب این شهر خانه خود را ترک کرده‌ اند.

همچنین 576 هزار نفر معادل 64 درصد آوارگان در اردوگاه ‌ها اسکان یافته بودند، که در حال حاضر حدود 359 هزار نفر در اردوگاه‌ ها به سر برده و مابقی به مناطق آزاد شده خود بازگشته اند. همزمان 65 هزار نفر از حویجه در جنوب غرب کرکوک و از شرق شرقاط در استان صلاح الدین آواره شده و در مناطق امن این دو استان اسکان یافته ‌اند. با پیشروی نیروهای عراقی تلویزیون عراق در 29 ژوئن بطور رسمی اعلام کرد که «دولت دروغین» ساقط شد. با این اعلام نخست‌ وزیر عراق نیز طی بیانیه‌ ای در 30 ژوئن از نقش آیت‌ الله سیستانی در آزاد سازی شهر موصل از دست تکفیری‌های داعش، تقدیر کرد.

با در هم شکستن آخرین کانون‌های مقاومت‌ نیروهای تکفیری در موصل، حسن روحانی رئیس جمهور ایران 30 ژوئن طی پیام‌ های جداگانه ‌ای به فواد معصوم رییس جمهور و آیت الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان عراق، با تبریک آزاد سازی مناطق تحت اشغال تروریست‌ ها در عراق، تداوم این روند را نوید بخش بازگرداندن امنیت و صلح به خاورمیانه و رهایی بخشیدن مردم مظلوم مسلمان از کابوس جنگ و کشتار دانست و پیروزی مردم عراق و آزادسازی شهر موصل را نشانه‌ای دیگر برای روشن شدن جایگاه مرجعیت و فتوا برای جهانیان بر می‌ شمرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیام‌ های جداگانه ‌ای خطاب به فواد معصوم و حیدرالعبادی؛ رئیس‌ جمهور و نخست وزیر عراق، پیروزی بزرگ دولت و ملت عراق در آزاد سازی شهر موصل را تبریک و آن را گام بزرگی در راستای شکست کامل تروریست‌ ها در منطقه و دور کردن سایه شوم تروریسم از سر مردم عراق و منطقه دانست. همچنین شیخ صباح الاحمد، امیر کویت به همراه ولیعهد و نخست ‌وزیر این کشور در پیام‌ هایی جداگانه به رئیس ‌جمهور و نخست وزیر عراق، آزاد سازی شهر موصل را به آنها تبریک گفتند. امیر کویت در این پیام پاکسازی شهر موصل از حضور عناصر گروه داعش را یک دستاورد بزرگ دانست و حمایت کویت را از تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت عراق برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشور اعلام کرد.

در ادامه ارسال پیام‌ های تبریک مقامات دیگر کشورها، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز 30 ژوئن با ارسال پیام هایی به فؤاد معصوم، رئیس جمهوری و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، آزاد سازی موصل از یوغ تروریست‌ های داعش را تبریک گفت. وی بر همبستگی خود با عراق در مبارزه با گروه های تروریستی و حمایت از تلاش های منطقه ای و بین المللی در مبارزه با تمامی پدیده های تروریستی و ریشه کن شدن تروریسم تاکید کرد. عبدالله دوم، پادشان اردن نیز در 2 ژوئیه به صورت تلفنی با حیدر العبادی گفتگو و دستاوردهای میدانی ارتش عراق در نبرد با داعش و آزاد سازی شهر موصل را به وی تبریک گفت. پادشاه اردن در این تماس تلفنی بر حمایت خود از نبرد بغداد با تروریسم تأکید کرد.

در کنار پیام‌ های تبریک مقامات کشورهای مختلف به دولت و ملت عراق، مسئله دیگر چالش بر سر آینده موصل و نیروی کنترل کننده آن می‌باشد. هم اکنون بخش‌های شمالی استان نینوا در کنترل نیروهای پیشمرگ کرد قرار دارد و برخی جریانات اهل سنت در مجلس عراق خواستار واگذاری کنترل مناطق آزاد شده به خود هستند. در این رابطه رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش 2 ژوئیه در خصوص نحوه اداره موصل پس از شکست داعش و آزاد سازی آن، گفت عراق کشوری دارای حاکمیت است و تنها دولت فدرال است که در خصوص اداره موصل تصمیم خواهد گرفت.

از سوی دیگر تصمیم‌ گیری در مورد آزاد سازی سایر مناطق در اختیار داعش در خاک عراق نیز وجود دارد. همچنان بخش‌هایی از صلاح الدین و الانبار محل حضور نیروهای داعش است. با وجود اینکه گفته می‌شود بسیاری از نیروهای داعش و از جمله رهبر آن، خاک عراق را ترک کرده و احتمال می‌رود که به مناطق مرزی سوریه رفته ‌باشند اما کریم النوری، سخنگوی حشد الشعبی عراق در 29 ژوئن گفت: بخش‌ های تلعفر، المحلبیة و العیاضیة و جنوب کرکوک و الحویجه و برخی مناطق در الشرقاط و القائم در نزدیکی مرزهای سوریه و اردن همچنان تحت سیطره داعش قرار داشته و در انتظار آزاد سازی قرار دارد. صباح النعمان، سخنگوی رسمی نیروهای ضد تروریسم در عراق روز جمعه ۳۰ ژوئن به آمادگی این نیروها برای اجرای برنامه آزاد سازی الحویجه و تلعفر اشاره کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟