پایان انتقال مدیریت مکاتب افغان-ترک در افغانستان به بنیاد معارف ترکیه

  • انتشار: ۱۵ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 65453

وزارت معارف اعلام کرد، روند انتقال مدیریت مکاتب افغان-ترک به بنیاد معارف ترکیه به پایان رسیده است.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف روز گذشته (۱۴سرطان) با ارسال پیام صوتی به رسانه‌ها گفت که این روند امروز در سه مکتب در شهر کابل و یک مکتب در ولسوالی بگرامی ولایت کابل تکمیل شده است.

این در حالی است که صبح روز گذشته خبر محاصره مکتب افغان-ترک در منطقه شاه دو شمشیره در مرکز شهر کابل از سوی نیروهای امنیتی پولیس با پخش نوارهای تصویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

در این تصاویر دیده می‌شود که به دنبال ممانعت از سوی شاگردان و خانواده‌های‌شان، نیروهای پولیس با استفاده از تانک هاموی وارد محوطه مکتب شده و به منظور متفرق کردن معترضان به سمت آنان آب‌پاشی می‌کنند.

وزارت معارف اما تاکید دارد که این روند به گونه مسالمت‌آمیز به پایان رسیده است.

مسئولات مکتب افغان-ترک به بی‌بی‌سی گفته‌اند که از قبل در مورد محاصره این مکتب آگاهی داشتند و به همین دلیل استادان، شاگردان و والدین آنان در داخل مکتب جهت اعتراض حاضر شده بودند.

گفتنی است، پس از کودتای نافرجام در ترکیه، این کشور از حکومت افغانستان خواست که مدیریت مکتب‌های افغان ترک در افغانستان را به وزارت معارف ترکیه بسپارد؛ زیرا حکومت ترکیه ادعا می‌‌کند که این مکتب‌ها از سوی فتح الله گولن، کسی که از سوی حکومت ترکیه به سازمان ‌دهی کودتا در آن کشور متهم است، رهبری می‌‌شدند.

برهمین مبنا، در ماه حوت سال ۱۳۹۶ وزارت معارف افغانستان مسئولیت رهبری این مکتب‌ها را به وزارت معارف ترکیه سپرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟