پایان اجلاس سران گروه 20، اختلافات همچنان باقی ماند

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 25960

اجلاس سران گروه 20 در هامبورگ آلمان عصر شنبه در حالی به پایان رسید که بیانیه پایانی این اجلاس هر چند برای نزدیک کردن دیدگاهها و رسیدن به متنی رضایت بخش طرف‌هاتلاش کرده ؛ اما نشان می دهد که اختلافات اساسی بین قدرت های بزرگ جهان در مورد سیاست های جهانی همچنان باقی است.

سران 19 کشور عضو گروه 20 (در کنار اتحادیه اروپا) شامل کشورهای دارای اقتصادهای بزرگ و نوظهور، در بیانیه پایانی این اجلاس، تصمیم آمریکا به خروج از توافق آب و هوایی پاریس را به رسمیت شناختند اما در عین حال بر تعهد خود بر اجرای این توافق تاکید کردند و آن را غیرقابل بازگشت دانستند. در مورد موضوع انرژی نیز در بیانیه از استفاده پاکیزه تر از انرژی های فسیلی سخن به میان آمده که ظاهرا تلاشی برای راضی کردن ترامپ بوده است.

در همین ارتباط، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد که فرانسه روز 12 دسامبر پیش رو میزبان اجلاسی برای پیگیری بحث ها درباره توافق آب و هوایی پاریس خواهد بود.

خبرگزاری دپ آ آلمان در این ارتباط گزارش داد: با وجود مخالفت دونالد ترامپ با توافق آب و هوایی پاریس، در بیانیه پایانی این اجلاس بر اجرای سریع این توافق تاکید شده و آمده است که ما بر تعهد قوی خود به توافق پاریس و حرکت سریع به اجرای آن تاکید می کنیم. در این بیانیه همچنین آمده است که آمریکا برای همکاری نزدیک با سایر کشورها در زمینه استفاده پاکتر و بهینه تر از انرژی فسیلی و کمک به بهره برداری از منابع تجدیدپذیر انرژی تلاش خواهد کرد.

در مورد مساله تجارت که یکی دیگر از موارد مهم و اختلاف بر انگیز بود، سران گروه 20 در بیانیه پایانی اجلاس اعلام کردند که با حمایت گرایی از جمله هرگونه رویه تجاری غیر عادلانه مبارزه خواهند کرد اما در عین حال خاطرنشان کردند که نقش ابرازهای مشروع دفاع تجاری را به رسمیت می شناسند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و میزبان اجلاس دو روزه گروه 20 از اینکه تمام اعضای گروه 20 بجز آمریکا تاکید کرده اند که توافق آب و هوایی پاریس غیرقابل بازگشت است ابراز رضایت کرد. مرکل در ارتباط با مذاکرات خود با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفت که در مورد برخی موضوعات به نتایج خوبی رسیده اند اما برخی امور مانند تجارت دشواری هایی همچنان باقی است.

مرکل گفت: من رضایت دارم از اینکه (در بیانیه پایانی) توانسته ایم بگوییم که باید بازارها را باز نگاه داریم . وی خاطرنشان کرد که اجلاس گروه 20 بر مبارزه با حمایت گرایی و ارتقای رویه های تجارت آزاد تاکید کرده است. مرکل خاطرنشان کرد که سازش به دست آمده بر سر تجارت پس از ‘مذاکرات دشوار’ توسط آمریکا به دست آمده است.

در این حال برخی از رسانه ها گزارش داده اند که توافق همه کشورهای گروه ۲۰، به ویژه آمریکا با بیانیه نهایی به معنای موفقیت دیپلوماتیک آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و میزبان اجلاس است. او پیش از آغاز اجلاس سران گفته بود که بحران مهاجرت، مبارزه با تروریسم، تجارت آزاد و حمایت از محیط زیست دستور کار اصلی گفت‌و‌گوهای گروه ۲۰ خواهد بود.

روز جمعه مهمترین رویداد روز اول اجلاس گروه 20 از نگاه بسیاری از رسانه ها دیدار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین همتای روسیه ای او بود. ترامپ  شنبه در آغاز دیدار با ترزا می نخست وزیر انگلیس، دیدار روز گذشته با پوتین را بسیار عالی و فوق العاده توصیف کرد.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا پس از این دیدار گفت که ترامپ دیدار دو ساعته با پوتین را با مطرح کردن موضوع مداخله روسیه در انتخابات آمریکا آغاز کرد و بطور مکرر از پوتین در این زمینه توضیح خواست. تیلرسون افزود: پوتین هرگونه حمله سایبری روسیه به حزب دموکرات آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روایت خود از دیدار پوتین و ترامپ را مطرح و اعلام کرد که ترامپ تکذیب پوتین درباره مداخله در انتخابات آمریکا را پذیرفته است. لاوروف در یک کنفرانس خبری در هامبورگ، دیدار پوتین و ترامپ را سازنده دانست و گفت: این دیدار موید خواست مشترک دو طرف برای جستجو و یافتن توافق های به نفع دو طرف بود.

دیدار روز جمعه (دیروز) اولین دیدار رو در روی رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا بود و با توجه به مطالب مطرح شده در ماه های گذشته در خصوص مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، این دیدار مورد توجه خاص رسانه ها قرار گرفت.

تظاهرات خشونت آمیز مخالفان جهانی سازی و گروههای آشوب طلب نیز امسال بی سابقه بود. روزگذشته برخی محلات شهر هامبورگ شاهد خشونت بی‌سابقه گروه‌های افراطی بود. رسانه‌های آلمان نوشتند که اغتشاش‌گران محله ‘شانتسن‌فرتیل’ هامبورگ را به صحنه نبرد واقعی تبدیل کرده بودند. در برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها اغتشاش‌گران با آتش‌زدن سطل‌های زباله راه‌بندان ایجاد کردند. پولیس برای متفرق کردن اغتشاش‌گران از موترهای آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد و بیش از ۲۰۰ مامور پولیس زخمی شدند.

اجلاس دو روزه گروه 20 روز جمعه در شهر هامبورگ آغاز شد. نشست سال جاری گروه 20 که شامل 19 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، جاپان، کوریای جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپاست، با توجه به سیاست های انزواگرایانه و حمایت گرایانه دولت دونالد ترامپ، صحنه اختلافات بی سابقه و همچنین رقابت ها و ائتلاف های جدید برای تعیین سیاست های جهانی بود و برای مشخص شدن نتایج عملی این اجلاس باید در ماهها و سالهای آینده شاهد بود که چه قطب بندی های جدیدی در عرصه سیاست های جهانی حول محور اروپا و آسیا شکل خواهد گرفت و آمریکا تا چه حد می تواند بین سیاست های انزواگرایانه خود از یک سو و برتری طلبی جهانی خود از سوی دیگر موازنه ایجاد کند.

اجلاس سال آینده گروه 20 به میزبانی آرژانتین برگزار می شود و اجلاس سالهای 2019 و 2020 نیز در کشورهای جاپان و عربستان برگزار خواهد شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟