پاکستان 500 میلیون دالر را برای تمویل پروژه های انکشافی افغانستان اختصاص داده است

  • انتشار: ۴ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 27123

زاهد نصرالله‌خان سفیر پاکستان در کابل، در دیدار با سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، از اختصاص 500 میلیون دالر توسط دولت آن کشور برای کمک به افغانستان خبر داده است.

نصرالله‌ خان که روز گذشته با سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری دیدار و گفتگو داشت، افزوده که این مبلغ به تاز‌گی از سوی دولت پاکستان به منظور تمویل پروژه‌های انکشافی در افغانستان اختصاص یافته است. جزییات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

سفیر پاکستان هم‌چنین از کشورش به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین همسایه افغانستان یاد کرده می‌گوید که پاکستان دو و نیم میلیون مهاجر افغان را در خود جای داده و این مهاجرین تا هر زمانی که دولت افغانستان لازم ببیند،‌ در خاک پاکستان حضور خواهند داشت.

در همین‌حال، سرور دانش معاون ریاست‌جمهوری، خواستار افزایش تلاش‌های پاکستان به منظور مبارزه جدی با گروه‌های تروریستی شده است. او تاکید کرده که افغانستان و پاکستان با هماهنگ‌ساختن اقدامات‌شان می‌توانند نقش کلیدی در مبارزه با گروه‌های تروریستی بازی کنند.

معاون رئیس جمهور هم چنین در مورد همکاری های دو کشور در عرصه مسایل تجاری و اقتصادی اظهار داشت: افغانستان و پاکستان در نقطه ای از جهان واقع شده اند که می توانند بسیاری از کشورها را با همدیگر وصل کنند و از این رهگذر منافع خویش را نیز تأمین کنند.

وی پروژه هایی چون تاپی و کاسا یکهزار را نمونه هایی از اقدامات مشترک دانست و گفت که دو کشور می توانند نقطه وصل بسیاری از کشورهای منطقه و جهان با همدیگر باشند و این موضوع یک ظرفیت مهم برای دو کشور است.

استاد دانش نقش کشور پاکستان را در عرصه بازسازی و انجام پروژه های انکشافی و اعطای بورسیه های تحصیلی برای جوانان افغانستان در سال های گذشته مهم و مثبت ارزیابی کرد و تمویل پروژه های ساختمانی در دانشگاه کابل و مزارشریف و هم چنین شفاخانه محمد علی جناح در غرب کابل را نمونه هایی از این اقدامات دانست و از کشور پاکستان قدردانی کرد. وی ابراز امیدواری کرد که این گونه اقدامات در آینده نیز ادامه یابد.

پاکستان چند پروژه انکشافی مهم از جمله در دانشگاه‌های کابل، مزارشریف و احداث یک شفاخانه در غرب شهر کابل را تاکنون راه‌اندازی کرده است. اما، از میان این پروژه‌ها کار ساخت شفاخانه محمدعلی جناح در جاده شهید مزاری، از سال‌ها به این‌سو نیمه‌تمام باقی مانده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟