پاکستان و طالبان/اسلام آباد به دنبال شراکت طالبان در قدرت است یا از پیروزی این گروه از راه نظامی حمایت می کند؟

  • انتشار: ۵ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 117455

افغانستان از دیرباز و نزدیک به چهار دهه هست به میدان جنگ نیابتی پاکستان تبدیل شده است. سازمان استخباراتی پاکستان به مدد فتاوای مولوی هایی چون مولانا فضل الرحمان تلاش کرده مشروعیت لازم برای انجام حملات انتحاری، تروریستی و خونریزی در افغانستان توسط طالبان را فراهم کند.

سیاست عمق استراتژیک پاکستان اما به خیلی مورد تایید دولت ملکی پاکستان نیست و سیاسیون این کشور هراز گاهی نسبت به این سیاسیت اعتراضاتی داشته اند. اما چون محور قدرت در پاکستان در دستان جنرال های پاکستان و سازمان استخباراتی این کشور(آی آس آی) می باشد، علی رغم تمام مستندات و شواهد و اعتراضات داخلی و بین المللی تاکنون شاهد تغییری در سیاست پاکستان در قبال افغانستان نبوده ایم.

در اظهارات تازه مقامات پاکستانی مبنی بر حمایت از پروسه صلح افغانستان نیز تردید هایی وجود دارد: پروسه صلح افغانستان و مذاکرات بین الافغانی دوحه از مدت ها بدینسو با افت و خیز و توقف و از سرگیری هایی همراه بوده است و تازه ترین مورد علی رغم سفر هیات دولت افغانستان به رهبری داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به دوحه طالبان باز هم بر پیش شرط های قبلی خود برای اعلام آتش بس تاکید ورزیدند و عملا توافق خاصی صورت نگرفت.

این همه در حالی ست که طالبان حملات تهاجمی خود به مناطق مختلف افغانستان برای تصاحب قلمرو پیشتر را شدت بخشیده اند.
این وضعیت جاری افغانستان تاثیراتی در پاکستان نیز داشته است و سبب شده دوستان دیروز به دشمنان امروز تبدیل شوند. حزب عوامی ملی و جمعیت علمای اسلامی به رهبر مولانا فضل الرحمن وارد یک جنگ لفظی شده اند: حزب عوامی ملی، مولانا فضل الرحمن، رئیس جمعیت علمای اسلامی پاکستان را به قتل عام میلیون ها پشتون و خلق هرج و مرج در کشور جنگ زده افغانستان متهم کرده است.

تقابل ملی گرایان و احزاب دینی زمان شروع شد که مولانا فضل الرحمان روز یک شنبه در یک جلسه عمومی در منطقه قبیله ای وزیرستان جنوبی از طالبان بابت دستاوردهای نظامی شان در افغانستان ستایش نمود.
مولانا فضل الرحمان در جمع هوادارانش به شمول طلبه های مدارس دینی در منطقه مکین در منطقه قبایلی وزیرستان جنوبی گفت:«چرا نباید به طالبان افغانستان بابت شکست ایالات متحده امریکا در این کشور پس از بیست سال تبریک گفت؟ امریکا و متحدینش به شمول ناتو همواره طالبان را تروریست خوانده اند در حالیکه من آنها (طالبان) را مجاهد می دانم و در آینده نیز طالبان را مجاهد خواهم دانست.»

وی از منتقدین خود خواست موضع جمعیت علمای اسلامی پاکستان در قبال وضعیت افغانستان را درک کنند و حزب وی همواره خواستار مذاکره بین طرف های مختلف جنگ بوده است.

مولانا فضل الرحمان تاکید کرد طالبان افغانستان علی رغم پیروزی ها و دستاوردهای نظامی اخیرشان باید سر میز مذاکره حاضر شوند.
بازدید مولانا فضل الرحمان از مناطق قبایلی وزیرستان جنوبی هم مرز با افغانستان درست در زمانی صورت می گیرد که طالبان حملات گسترده ای را علیه دولت محمد اشرف غنی آغاز کرده اند و به پیروزی هایی نیز رسیده اند.
عبدالجلیل جان، نماینده ولایتی جمعیت اسلامی علمای پاکستان گفت بازدید مولانا فضل الرحمان از وزیرستان جنوبی پس از یک فاصله بیست و پنج ساله صورت گرفته است.
وی افزود دفتر محلی حزب از مولانا فضل الرحمان برای شرکت در مراسم فارغ التحصیلی تعدادی از طلبه های مدارس دینی دعوت نموده بود.

این در حالی ست که هر دو حزب بخشی از ائتلاف مخالف، جنبش دموکراتیک پاکستان می باشند. آنها همچنان قربانی شبه نظامی گری در پاکستان می باشند.
مولانا فضل الرحمان بدون اینکه از حزب عوامی پاکستان نامی ببرد گفت برخی افراد با چشمان بسته از سیاست های امریکا در منطقه حمایت می کنند.

وی اضافه کرد:«این انتظار را از فضل الرحمان نداشته باشید. ملی گرایان نباید به من یاد بدهند که چگونه کار سیاست را به پیش ببرم.»
افتخار حسین، دبیرکل حزب عوامی پاکستان، در واکنش به اظهارات مولانا فضل الرحمان گفت:«خون صدها هزار پشتون افغانستان در دستان فضل الرحمان است.»

وی خاطرنشان کرد تاریخ فراموش نخواهد کرد که چگونه حزب جمعیت علمای اسلامی به رهبری مولانا فضل الرحمان و دوستان وی از شبکه حقانی و اسامه بن لادن برای تداوم جنگ و خونریزی در افغانستان حمایت کردند.
افتخار حسین تاکید کرد:«دستان تو(مولانا فضل الرحمان) به خون میلیون ها پشتون آلوده است و تو به نام جهاد در افغانستان امتیازات مالی زیادی به دست آوردی.»

رهبر حزب عوامی پاکستان گفت رئیس جمعیت علمای اسلامی پاکستان(مولانا فضل الرحمان) به دستور حکومت پاکستان از طالبان افغانستان حمایت می کرد.
وی تاکید کرد نصیرالله بابر، وزیر داخله پیشین پاکستان، و رئیس سازمان استخباراتی پاکستان(آی اس آی) در کتابهایشان اذعان داشته اند که فضل الرحمان از طالبان افغان حمایت می کرده است.

افتخار حسین گفت زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله کرد، مولانا فضل الرحمان اعلام جهاد نمود در حالیکه رهبران حزب عوامی پاکستان آن را هرج و مرج خواندند.
وی تاکید کرد صلح و آرامش در افغانستان به معنای صلح در پاکستان و منطقه می باشد.
دبیر کل حزب عوامی پاکستان از پاکستان، ایالات متحده امریکا، چین، ایران، ترکیه و روسیه خواست نقش خود در حل بحران افغانستان را ایفا کنند.

وی افزود گروه های تروریستی در حال سازماندهی و بازسازی دوباره در کشور هستند اما حکومت پاکستان با برداشتن عوامل تامین امنیتی از حزب عوامی به نوعی رهبری این حزب را به کام تروریست ها می کشاند.

این همه در حالی ست که در صورت موفقیت مذاکرات صلح دوحه و احتمال روی کار آمدن یک دولت اشتراکی در افغانستان، سرنوشت احزابی مثل جمعیت علمای اسلامی پاکستان و دیگر احزاب مشابه که همواره از جنگ و خونریزی در افغانستان حمایت کرده اند چه خواهد شد. آیا این احتمال وجود دارد که دولت پاکستان یا بهتر بگوییم سازمان استخباراتی این کشور (آی اس آی) در نوعی تغییر سیاسیت احتمالی تلاش می کند گلیم تندروهایی مثل مولانا فضل الرحمان را جمع خواهد کرد. شاید هم پاکستان علیرغم ادعاهایش در حمایت از پروسه صلح افغانستان در پشت پرده همچنان به حمایت خود از طالبان برای پیروزی نظامی در افغانستان و احیای دوباره امارت اسلامی ادامه می دهد. گذشت زمان درستی یا نادرستی این احتمال را نشان خواهد داد.

منبع

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟