پاکستان قصد دارد تا دروازه های جدیدی بروی خط دیورند ایجاد کند

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 19399

دولت پاکستان قصد دارد، دروازه هایی جدید را در مرز بین افغانستان و پاکستان و بروی خط فرضی دیورند ایجاد کند. مقامات این کشور می گوید این دروازه ها برای جلوگیری از ورود تروریستان به خاک پاکستان در مناطق مرزی بین دو کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش صدای امریکا؛ بلیغ الرحمن وزیر داخله پاکستان در مجلس سنای آن کشور گفت که چهار دروازه در وزیرستان شمالی و جنوبی و ایجنسی های کرم و مهمند اعمار خواهد شد.

آقای رحمن گفته است دروازه های فعال کنونی در تورخم و چمن نیز تا سال ۲۰۲۰ با وسایل جدید، مجهز خواهد شد.

در ماه جون سال گذشته نیروهای مرزی دوکشور حین اعمار دروازه تورخم باهم درگیر شدند و مقامات افغان آنرا مخالف قانون بین الملل دانسته بود. درگیری آنوقت تورخم تلفاتی هم درقبال داشت.

خط دیورند حدود ۲۶۰۰ کیلومتر طول دارد واز طرف انگلیسی ها به حیث خط فاصل بین هند بریتانوی وقت و افغانستان کشیده شده بود. رهبران افغان همواره مخالف اعمار تاسیسات روی این خط بوده و آنرا به رسمیت نمی شناسند.

دروازه های تورخم و چمن از تاریخ ۱۶ ماه فبروری به صورت یکجانبه از سوی پاکستان مسدود شد. این گذرگاه های مرزی فقط برای دو روز در اوایل این هفته باز شده وسپس دوباره مسدود گردید.

پس از حمله انتحاری بر زیارت لعل شهباز قلندر در ایالت سند، اسلام آباد دروازه های تورخم، چمن و غلام خان را بست و همزمان حملات راکتی را بر تعدادی از ولسوالی های مرزی در شرق افغانستان انجام داد.

پاکستان اتهام وارد می کند که تنظیم کنندگان حمله ایالت سند در افغانستان مخفی شده اند، ولی افغانستان این ادعا را به شدت رد می کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟