پاکستان فشارها بر مهاجران افغان را بیشتر می کند

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 35551

گفته می شود بعد از فشار آمریکا به پاکستان، این کشور نیز به مهاجران افغان در این کشور هشدار داده است که فقط به آن عده از افغان هایی اجازه ورود به آن کشور را می دهد که پاسپورت و یا ویزای کمپیوتری پاکستان را داشته باشد.

حدود دو هفته قبل کابینه پاکستان توافقنامه تمدید یک ساله حضور ۱.۳ میلیون مهاجر افغان را تایید نکرد به گفته مقامات این تصمیم سیاسی بوده و در واکنش به انتقادات تند آمریکا از پاکستان صورت گرفته که آجندای اصلی این نشست بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نخستین روز سال نو میلادی در توئیتر خود نوشت: “ایالات متحده آمریکا با ساده‌لوحی در ۱۵ سال گذشته بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان کمک کرده است؛ و آنها در عوض به جز از دروغ و فریب چیزی به ما نداده‌اند؛ با این تصور که رهبران ما احمق هستند. آنها [پاکستانی‌ها] به تروریست‌هایی که ما در افغانستان به دنبالشان هستیم، پناهگاه داده و [به ما] کمک زیادی نکرده‌اند. (این رویه) دیگر بس است!”

روز گذشته دولت پاکستان اعلام کرد که پس از تاریخ 31 ماه جنوری، تنها آن‌عده از افغانها اجازه ورود از گذرگاه تورخم را خواهند‌داشت که پاسپورت یا ویزای کمپیوتری با ویزای پاکستان داشته‌باشند. همزمان با اعلام این موضوع، دولت ایالت خیبرپختونخوا اطلاعیه‌هایی را برای آگاهی اتباع افغانستان و ادارات ذیربط، پخش کرده‌است.

افغانها تاکنون اجازه داشتند که با گذرنامه دست نویس از مرز تورخم عبور کنند. همزمان، جنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان گفته‌است که مهاجران افغان باید به کشورشان بازگردند.

اداره ثبت احوال نفوس پاکستان آمار پناهجویان قانونی افغان در پاکستان را 1میلیون و سیصد هزار نفر و پناهجویان غیرقانونی را حدود 600 هزار نفر اعلام کرده است که باید پیش از پایان ماه نخست سال جاری میلادی پاکستان را ترک کنند.

از حدود چهار دهه پیش با اشغال افغانستان از سوی نیروهای شوروی و همچنین اشغال نظامیان آمریکایی ازسال 2011، میلیون ها نفر از افغانستان آواره شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟