پاکستان در معرض خطر جدی آنفلوانزای مرغی

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 104747

رسانه‌های پاکستانی با اشاره به قرار گرفتن این کشور در معرض شیوع جدی آنفلوانزای مرغی نوشتند: هند که مقصد پرندگان مهاجر ناقل این بیماری تا ماه آینده میلادی است، هم اکنون ۹ ایالت آن دچار شیوع آنفلوانزای مرغی شده است.

پدیده آنفلوانزای مرغی درحالی گزارش می‌شود که کشورهای جنوب آسیا به ویژه مردم هند و پاکستان به شدت تحت تاثیر شیوع موج دوم ویروس کرونا قرار دارند و به گفته کارشناسان، آنفلوانزای مرغی نیز کار مبارزه با بیماری‌های همه گیر را دشوارتر می‌کند.

براساس این گزارش، از آنجایی که پرندگان مهاجر از آسیای میانه ویروس آنفلوانزای مرغی را از ماه ژانویه تا فوریه به کشورهای جنوب آسیا از جمله هند منتقل می‌کنند، پاکستان نیز در معرض خطر جدی آن قرار گرفته است.

دو ایالت هند که شیوع آنفلوانزای مرغی در آن تایید شده است در مجاورت مناطق مشترک مرزی با پاکستان قرار دارد. علاوه بر این گزارش‌هایی نیز از مرگ غیرعادی تعداد زیادی از پرندگان در هفته‌های اول ماه ژانویه در بسیاری از ایالات هند ثبت شده که بیانگر انتقال بی‌وقفه این ویروس میان گروه‌های مختلف پرندگان در منطقه است.

مقامات هندی از کشف دو نوع مختلف آنفلوانزای مرغی موسوم به H۵N۱ و H۵N۸ خبر می‌دهند و بر این باورند که ویروس مورد نظر توسط پرندگان مهاجر از آسیای میانه قبل از انتشار در بین سایر طیور به جنوب آسیا منتقل شده است. همین امر باعث شد تا ماموران بخش محیط زیست دست به کشتار صدها هزار پرنده در ایالت‌های هند مانند هاریانا و کرالا بزنند.

گفته می‌شود، انگلیس و بلژیک نیز در قاره اروپا اخیراً موارد مشابهی را شناسایی کرده‌اند. علاوه بر این ژاپن و کره جنوبی نیز مواردی از آنفلوانزای مرغی را گزارش کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟