پاکستان در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفت

  • انتشار: ۵ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 37369

سازمان جهانی نظارت بر مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم که مقر آن درپاریس است پس از یک هفته رایزنی‌ها سرانجام تصمیم گرفت تا به پیشنهاد ایالات متحده، نام پاکستان را در فهرست مراقبت ازحامیان مالی تروریسم جای دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داده است که این سازمان نظارتی ضد پولشویی تصمیم گرفته است پاکستان را وارد لیست حامیان مالی تروریسم کند. قبلاَ گفته شده بود که این سازمان به پاکستان سه ماه دیگر وقت داده است.

یک دیپلومات و یک مقام حکومتی روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفته اند که «گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی» (FATF) تصمیم گرفته است پاکستان را وارد لیست نظارتی «تمویل‌کنندگان تروریسم» کند.

سازمان جهانی نظارت برای مقابله با پولشویی یک نهاد بین‌المللی است که با هدف مقابله با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در سال ۱۹۸۹ ایجاد شد. ۳۷ کشور عضو این نهاد هستند و مقر آن در پاریس است.

طرح قرار دادن پاکستان در این فهرست از سوی آمریکا ارائه شده و کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان از آن حمایت کردند. گزارش شد که چین، ترکیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ابتدا با قرار گرفتن پاکستان در این فهرست مخالف بودند.

دولت آمریکا از چند ماه به این سو فشارها بر دولت پاکستان را افزایش داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در استراتژی جدیدش در قبال افغانستان فشار بر پاکستان را یکی از رویکردهای دولتش اعلام کرده بود. او پاکستان را متهم کرد که همزمان با دریافت میلیاردها دلار کمک از آمریکا به این کشور دروغ می‌گوید.

این اقدام می تواند بر تیرگی هرچه بیشتر روابط میان اسلام آباد و واشنگتن بیانجامد و از جانب دیگر اقتصاد پاکستان را متاثر سازد.

در همین حال، پاکستان تلاش های را در دقایق آخر برای فرار از جا گرفتن در این فهرست انجام داده است. گفته می شود که اسلام آباد علیه بنیاد مربوط به یک چهره برجسته اسلام گرایان اقداماتی را روی دست گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟