پانصد هزار زن بیوه، ثمره جنگهای افغانستان

  • انتشار: ۱۱ عقرب ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16169

افغانستان کشوری است که سه دهه جنگ شمار زیادی از خانواده ها را در این کشور بی سرپرست کرده و هرروز به تعداد بانوان بیوه افزوده می شود.
به گزارش بخش مانیتورینگ خبرگزاری آوا، براساس آمار های وزارت کار و امور اجتماعی، در حال حاضر ۵۰۰ هزار خانم بیوه در سراسر کشور وجود دارد.
براساس این گزارش، بیشتر از خانم های بیوه همسر شان را در اثر انتحار، انفجار و سه دهه جنگ های داخلی از دست داده اند.
این در حالیست که دولت افغانستان برای خانم های بیوه آنچه که باید انجام می داد، انجام نداده و تنها برای ۳۰ درصد از خانم های بیوه به گونه غیر مستقیم کمک های ناچیز را به اختیار آنان قرار داده است.
جمیله یکتن از بانوانی است که همسرش را در یکی از رویداد های انفجاری در کشور از دست داده و حال سرپرستی خانواده اش را بر عهده دارد.
این خانم از فشار های زندگی که بر او غلبه کرده می گوید: من توان دادن مصارف روزمره تعداد کثیر از فرزندانم را ندارم و دولت برای بهبود زندگی این فرزندان هیچ اقدامی را ننموده است.
اکثریت از خانم های بیوه در افغانستان دچار چنین مشکلاتی هستند، رسم های سنتی باعث شده که بیشتر از خانم بعد از دست دادن همسرش به آسانی نمی تواند که تن به ازداج مجدد بدهند.
در افغانستان اکثر بیوه ها ازدواج نمیکند و یا اگر تن به ازدواج هم بدهد مجبوراً با برادر شوهر و یا یکی از اقارب نزدیک همسرش ازدواج نماید درغیر آن تمامی زندگی را تنها پشت سر می گذارند.
این در حالیست تا اکنون دولت هیچ نوع سروی دقیق و یا کدام برنامه عملی را برای پوشش دادن بازماندگان شهدا انجام نداده است.
علی افتخاری سخنگوی وزارت کار وامور اجتماعی در این خصوص گفت: برای شناسایی بیوه های کشور نیاز مبرم به یک ارزیابی دقیق است تا برای احتیاجات این بانوان کاری صورت بگیرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟