پارچه های با کیفیت ساخت کدام کشورها هستند؟

  • انتشار: ۷ سنبله ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 93517

مهمترین نیاز بشر پس از خوراک و سرپناه، پوشاک بوده است. بشر از ابتدای اینکه به خودآگاهی رسید، دریافت که می تواند برای تامین نیازهای خود دست به ابتکار بزند. به عنوان مثال برای تامین غذای خود در زمستان دست به ذخیره کردن آن در تابستان زد و برای ایجاد سرپناه با استفاده از درختان برای خود خانه ساخت. انسان برای پوشاندن خود و در امان ماندن از آسیب هایی همانند سرما نیز پارچه را اختراع کرد.

پارچه با کیفیت ساخت کدام کشورند؟
پارچه با کیفیت ساخت کدام کشورند؟

بشر در طول هزاران سال هر روز پارچه بافته شده توسط خود را ارتقاع داد و اکنون به مرحله ای رسیده که پارچه هایی بسیار با کیفیت و حتی با ویژگی های خاص همانند ضدآب بودن و یا ضدگلوله بودن، تولید می کند. مطمئنا روند پیشرفت در زمینه کیفیت پارچه های تولیدی هیچ گاه متوقف نخواهد شد و تا زمانی که بشر بر روی زمین باشد پارچه نیز همراه او خواهد بود. در این مقاله قصد داریم شما را با شماری از کشورهای پیشرو در زمینه تولید پارچه های با کیفیت آشنا کنیم.

نیجریه

‏کشور نیجریه یکی از کشورهایی است که در زمینه تولید پارچه پیش رو است. این کشور آفریقایی با وجو قرارداشتن در یکی از مناطق فقیر جهان یکی از بهترین تولید کنندگان پارچه در جهان است.

البته نیجریه بیشتر از آن که در زمینه تولید پارچه های با کیفیت مشهور باشد در زمینه تولید پارچه هایی با طرح و نقش خاص فرهنگ و تمدن خود این کشور مشهور است. طرح هایی مملو از رنگ های زنده و روشن که به نوعی به نماد مردم نیجریه و حتی مردم آفریقا تبدیل شده است.

پارچه های نیجریه ای از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و مشتری های بسیاری در سطح جهان دارند.

غنا

درباره پارچه های تولید شده در کشور آفریقایی غنا ذکر همین نکته بس که غنایی ها روش خاصی در بافت پارچه را از اجداد هنرمند خود به ارث برده اند که موجب می شود پارچه چیزی در حدود سیصد سال دوام داشته باشد.

بله، درست خوانده اید. عمری سیصد ساله برای یک پارچه چیزی نیست که بشود به آسانی از کنار آن گذشت.

پارچه با کیفیت ساخت کدام کشورند؟
پارچه با کیفیت ساخت کدام کشورند؟

از معروف ترین پارچه های تولید شده در غنا می توان به کنته و باتاکاری اشاره کرد. شماری از پارچه های غنایی به شکلی بافته شده اند که تیزترین قیچی های دنیا نیز نمی توان آن را ببرد.

چین

دشوار است درباره تولید کالایی در جهان صحبت کرد و از چین نامی نبرد. چینی ها از گذشته های بسیار دور در تولید بهترین و با کیفیت ترین پارچه جهان سرآمد بوده اند. آن پارچه چیزی نیست جز پارچه ابریشمی.

کشور چین از هزاران سال پیش مهد تولید ابریشم بوده است. تولید ابریشم موجب شد تا پارچه بافان چینی از آن پارچه ای ببافند که شهره ای جهانی یافت.

با تبدیل شدن چین به ابرقدرت اقتصاد جهان در اواخر قرن بیستم چینی ها همانند دیگر شاخه های صنعت در زمینه پارچه بافی نیز سرآمد شدند و هم اکنون پارچه هایی فوق العاده تولید می کنند. بخش اعظمی از بازار پارچه اغلب کشورهای جهان و حتی ایران در حال حاضر در اختیار پارچه های چینی است.

هند

پیش از هر اشاره ای به تولید پارچه در هند باید بگوییم که «مهاتما گاندی» رهبر بزرگ استقلال هند در زمان های بیکاری خود پارچه می بافت. هند یکی از کشورهای به نام در تولید پارچه است. یکی از دلایل آن نیز حجم بالای تولید پنبه در این کشور است.

البته تولید پارچه در هند تاریخ جالب و پر فراز و نشیبی دارد که از حوصله این مقاله خارج است. اما ذکر این نکته جالب است که انگلیسی ها در دوره استعمار با پنبه های هندی پارچه تولید می کردند و آن را بدون تعرفه به هند صادر می کردند اما برای واردات پارچه های هندی تعرفه های سنگینی گذاشته بودند.

پاکستان

کشور پاکستان نیز یکی از کشورهای برتر در تولید پارچه در سطح جهان است. سنت و زیرساخت های تولید پارچه در این کشور به ده ها سال پیش و به دوره ای بر می گردد که این کشور بخشی از هند بود و هنوز استقلال دست نیافته بود.

پاکستان در سال های اخیر و با رشد فزاینده جمعیت در جنوب آسیا و آسیای مرکزی و غرب آسیا حجم تولید پارچه خود را افزایش داد. البته کیفیت پارچه های پاکستانی به موازات حجم آن نیز افزایش یافته و جای خود را در بازار کشورهای منطقه باز کرده است. نمونه هایی از پارچه های تولید پاکستان را می توان در بازارهای شهرهای ساحلی جنوب همانند بندرعباس و چابهار دید.

مراکش

کشور مراکش در گذشته یکی از تولید کنندگان مطرح پارچه در قاره آفریقا بود. پارچه های مراکشی در کشورهای عربی و آفریقایی طرفداران بسیاری داشت. علت آن نیز کیفیت پارچه های مراکشی بود. یکی از انواع پارچه های تولید شده در مراکش از مقاومت خوبی در مقابل نفوذ ماسه های بیابان برخوردار است.

پارچه با کیفیت ساخت کدام کشورند؟
پارچه با کیفیت ساخت کدام کشورند؟

این ویژگی موجب شده تا مردمان ساکن در منطقه صحرای آفریقا و شبه جزیره عربستان استقبال خوبی از آن کنند. مراکش در سال های اخیر جایگاه خود را در میان کشورهای مطرح تولید کننده پارچه در جهان از دست داده است اما همچنان یکی از بهترین پارجه های جهان را تولید می کند.

انگلیس

در دنیای پارچه بعد از پارچه های ابریشمی هیچ پارچه ای معروف تر از پارچه انگلیسی نیست. انگلیسی ها در تولید پارچه ید طولایی دارند. آن ها با گره زدن سلیقه و هنر خود در طراحی پارچه و پیشرفت های علمی شان در تولید دستگاه های صنعتی و خط تولید پارچه، توانستند جایگاه قابل توجهی در زمینه تولید پارچه کسب کنند. البته پنبه تقریبا مجانی هندی، کارگر ارزان قیمت انگلیسی و قراردادهای تجاری یک طرفه با مستعمرات نیز در کسب این جایگاه بی تاثیر نبوده اند. در هر صورت انگلیس یکی از تولید کنندگان پارچه های باکیفیت در سطح جهان است و پارچه های انگلیسی طرفداران زیادی دارد. این روزها پوشیدن کت و شلواری با پارچه انگلیسی به دارنده آن اعتماد به نفس می دهد.