پارلمان الجزایر برای تعیین جانشین بوتفلیقه سه‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهد

  • انتشار: ۱۸ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 56489
پارلمان الجزایر

به دنبال استعفای رئیس‌جمهوری الجزایر از منصب خود، منابع مطلع از تشکیل جلسه پارلمان این کشور برای تعیین جانشین موقت وی خبر دادند.

مدیر ارتباطات مجلس الامه (پارلمان) الجزایر اعلام کرد که پارلمان الجزایر سه شنبه جاری برای برای بررسی “خلأ ریاست‌جمهوری” و تعیین “عبدالقادر بن صالح”، رئیس کنونی مجلس الامه به عنوان جانشین موقت عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری مستعفی این کشور برای ۹۰ روز، تشکیل جلسه می‌دهد.

وی افزود: پیش از برگزاری جلسه سه‌شنبه، کمیته آماده‌سازی مصوبات داخلی پارلمان امروز (یک‌شنبه) تشکیل جلسه می‌دهد.

پارلمان الجزایر متشکل از دو بخش “شورای مردمی ملی” و “مجلس الامه” (مجلس سنا) است و بر اساس ماده ۱۰۲ قانون اساسی این کشور، پارلمان الجزایر پس از استعفا و یا برکناری نهایی رئیس جمهور تشکیل جلسه می‌دهد و رئیس مجلس الامه به صورت نیابتی و به مدت ۹۰ روز (سه‌ماه) جانشین وی خواهد شد باید پس از گذشت این دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و خود رئیس مجلس الامه حق نامزدی در این انتخابات را نخواهد داشت.

از سوی دیگر، حزب کارگران الجزایر نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از شورای مردمی ملی پارلمان خارج خواهد شد.

طبق این گزارش، این تصمیم در جریان نشست روز گذشته کمیته مرکزی حزب کارگران الجزایر اتخاذ شده و قطعی است و هیچ‌گونه بازگشتی از آن وجود نخواهد داشت.

نمایندگان حزب کارگران الجزایر چهارشنبه گذشته در اعتراض به درخواست رئیس ستاد مشترک این کشور برای اجرای ماده ۱۰۲ قانون اساسی استعفا کردند.

حزب کارگران به ریاست “لویزه حنون” ۱۱ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

از سوی دیگر، علی بن فلیس، نخست‌وزیر سابق الجزایر و رهبر حزب اپوزیسیون “پیشگامان آزادی‌ها” در سخنانی پیشنهاد داد تا دوره انتقالی قدرت در این کشور به بیش از شش ماه افزایش یابد.

وی همچنین خواستار تشکیل یک هیئت ریاستی متشکل از شخصیت‌های مردمی و ملی برای رهبری مرحله انتقالی، تغییر و اصلاح قانون انتخابات و همچنین ایجاد یک کمیته مستقل برای نظارت بر آن شد.

نخست‌وزیر سابق الجزایر در ادامه خواستار انحلال کلی پارلمان این کشور و تشکیل دوباره آن پس از برگزاری انتخابات پارلمانی جدید شد.

به گزارش ایسنا، بن فلیس در ادامه اظهارات خود بر ضرورت برآورده کردن خواسته‌های مردم طبق ماده ۰۸ و ۰۷ قانون اساسی و “پرکردن خلأ قانون اساسی” الجزایر تأکید کرد.

لازم به ذکر است که عبدالعزیز بوتفلیقه به دنبال اعتراض مخالفان خود برای کناره‌گیری از قدرت چهارشنبه استعفای خود را اعلام کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟