با پادشاهان اعدام شده آشنا شوید!

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74925

وقتی به مقوله اعدام و پادشاهان اعدام شده اشاره می‌شود، آخرین درجه از مجازات برای یک مجرم به ذهن ما خطور می‌کند. اما در مورد استفاده از این شیوه توسط پادشاهان برای از بین بردن مخالفین سیاسی‌شان در طول تاریخ حکایت‌های تخلی وجود دارد. بسیاری از پادشاهانی که اعدام شدند زمانی خود ناظر اعدام مخالفین و رقبای خودشان بوده‌اند. اعدام از همان ابتدا نه‌تنها برای مجرمین که برای حکمرانان و پادشاهان هولناک بوده‌است. تاریخ شاهد پادشاهان اعدام شده و پادشاهان اعدام کننده زیادی بوده‌است.

در لیست پادشاهان اعدام شده عاری از لطف نیست نگاهی هم به اعدام صدام حسین، رئیس جمهور عراق، به دست امریکایی‌ها بیندازیم؛ به گزارش وب سایت خبری «العالم» در فاصله‌ی دستگیری صدام تا صدور حکم اعدام برای او برخی از حاکمان عرب خواستار نوع دیگری از مجازات به جز اعدام برای صدام بودند، این حاکمان عرب از رسم شدن اعدام حاکمان به دست  مردم و نیروهای مخالف می‌ترسیدند. صدام اگرچه نمی‌تواند در لیست پادشاهان اعدام شده قرار گیرد اما مرگش به سرنوشت بسیاری از پادشاهان شبیه‌است.

به هر صورت اعدام از همان زمان پیدایش تاکنون شدیترین شکل مجازات به ویژه برای مخالفین و رقبای سیاسی در یک کشور بوده‌است. با ما همراه شوید تا با برخی از پادشاهان اعدام شده آشنا شوید؛

نیکلای دوم، آخرین پادشاه اعدام شده روسیه

در لیست پادشاهان اعدام شده، نام نیکلای الکساندروویچ رومانوف(نیکلای دوم) آخرین تزار روسیه نیز به چشم می‌خورد. آخرین تزار روسیه در ۱۸ می ۱۸۶۸ به دنیا آمد و در ۱۷ ژانویه ۱۹۱۸ به دست انقلابیون روسیه اعدام شد.

پادشاهان اعدام شده
نیکلای دوم و خانواده!

نیکلای دوم فرمانروا و امپراطور کل روسیه به شمول لهستان و فنلاند بود. وی از ۱۸۹۴ تا ۱۹۱۷ حکمرانی کرد. نیکلای دوم در اداره کشور ناتوان بود و در زمان او ارتش روسیه درگیر جنگ جهانی اول شد. تاج و تخت نیکلای دوم با انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ جمع شد. چند ماه پس از این انقلاب نیکلای دوم و خانواده‌اش به دست بلشویک‌ها کشته شدند. نیکلای دوم لقب قدیس رنج کشیده را از سوی کلیسای ارتدکس روسیه نیز به دست آورد. نیکلای به پیشنهادات برخی که او را به انجام اصلاحات برای جلوگیری از انقلاب فراخوانده بودند توجهی نکرد، در این زمان و در سال ۱۹۱۵ سن پترزبورگ دچار آشوب شده بود و گروهی از سربازان دست به شورش زده بودند.  در سال ۱۹۱۷ کمبود مواد غذایی و دیگر نیازهای اساسی سبب شد مردم در سن پترزبورگ شورش کنند. نیکلای مجبور به کناره‌گیری شد، آخرین تزار روسیه و خانواده‌اش تبعید شدند؛ تلاش نیکلای برای به قدرت رساندن پسرش الکسی و برادرش گرانددوک میخائیل نیز به جایی نرسید: میخائل حاضر نشد جانشینی برادرش را بپذیرد. در نهایت انقلاب بلشویک‌ها به سه سده فرمانروایی خاندان رومانوف در روسیه خاتمه داد.

نیکلای دوم که اینک نامش در لیست پادشاهان اعدام شده قرار گرفته سرانجام در سال ۱۹۱۷ توسط دولت موقت بازداشت و در کاخی در ۱۵ کیلومتری جنوب پتروگراد(سن‌پترزبورگ قدیم) تبعید شد. نیکلای و خانواده‌اش پس از مدتی زندگی در آنجا به دستور دولت الکساندر کرنسکی در سال ۱۹۱۷ به توبولسک در کوه‌های اورال فرستاده شد. در اکتبر ۱۹۱۷ که بلشویک‌ها به قدرت رسیدند سختگیری بر خانواده نیکلای دوم را افزایش دادند، در این زمان جنبش سفید به جنگ با انقلاب روسیه پرداخت و جنگ داخلی تمام عیاری آغاز گردید. در این زمان نیکلای دوم و خانواده‌اش به قلعه جنگی کاترینبورگ که در کنترل بلشویک بود فرستاده شد.

در بامداد ۱۷ ژوئیه ۱۹۱۸ میلادی نیکلای دوم، همسرش و هر پنج فرزندشان، به همراه پزشک خانوادگی و سه خدمت‌کار در زیرزمین قلعه تیرباران شدند و به لیست پادشاهان اعدام شده پیوستند. مأموران اجرای قتل‌عام، به گریه نیکلای در آخرین لحظات عمرش اشاره می‌کنند. مأموران، پیکرهای کشته‌شدگان را در اسید گذاشتند و بازمانده لاشه‌شان را به خاک سپردند. در سال ۱۹۹۸ میلادی، یعنی هشتاد سال پس از آن حادثه، پیکرهای کشته‌شدگان شناسایی شدند. این پیکرها از خاک خارج شد و سپس در مراسمی طبق آیین مسیحیان، در شهر سن پترزبورگ به خاک‌سپرده شدند.

سر لویی شانزدهم؛ از پادشاهان اعدام شده با گیوتین!

نگاهی به داستان زندگی پادشاهان اعدام شده، ما را به سرگذشت لویی شانزدهم در فرانسه می‌کشاند. در سال ۱۷۸۹ میلادی زمانیکه انقلاب فرانسه وارد اولین مرحله خود شده بود مردمی که از ظلم وستم لویی شانزدهم به ستوه آمده بودند دست به شورش زدند. لویی شانزدهم و هیأت حاکم برای سروسامان دادن به اوضاع وخیم اقتصادی در فرانسه دست به دامان نمایندگان اقشار مختلف مردم شدند اما این اقدام بیش از اینکه مشکل مردم فقیر را حل کند به نفع طبقه اشرافی تمام شد. در ژانویه سال ۱۷۸۹ شورشیان انقلابی که با دسترسی به توپ و تفنگ دولتی مسلح شده بودند به زندان باستیل جاییکه زندانیان سیاسی نگهداری می‌شد حمله کردن و آن را با خاک یکسان نمودند. این اقدام انقلابیون ضربه محکمی بر حکومت مستبد لویی شانزدهم بود. در سال ۱۷۹۲ میلادی، خاندان سلطنتی زندانی شدند و رهبر انقلاب فرانسه، پایان حکومت شاهی و آغاز جمهوری را  اعلام کرد.

پادشاهان اعدام شده
لویی شانزدهم

تصمیم‌گیری در مورد لویی شانزدهم که اینک در لیست پادشاهان اعدام شده قرار گرفته در آن زمان به عهده مجلس دیگری که کنوانسیون خوانده می‌شد سپرده شد. بحث و گفت‌وگی اعضای کنوانسیون در مورد سرنوشت لویی شانزدهم تنها ۲۴ ساعت طول کشید و سرانجام این مجلس حکم اعدام پادشاه فرانسه را صادر کرد. در زمان برگزاری جلسه کنوانسیون، تظاهرات بزرگی در حمایت از صدور حکم اعدام برای لویی شانزدهم به راه افتاده بود به نظر می‌رسید راه دیگری جز اعدام باقی نمانده بود.

کنوانسیون تصمیم‌گیری در مورد لوی شانزدهم که وجود آخرین پادشاه فرانسه را تهدیدی برای جمهوری تازه تأسیس این کشور می‌دانست در نهایت در سال ۱۷۹۳ میلادی دستور اعدام لویی شانزدهم را صادر کرد. بدین ترتیب لویی شانزدهم به جرم دیکتاتوری و همدستی با کشورهای بیگانه در ماه ژانویه سال ۱۷۹۳ در سن ۳۹ سالگی در میدانی که امروز به میدان کنکورد معرف است به وسیله گیوتین اعدام شد. لویی شانزدهم با وجود تمام ضعف‌هایش در اداره کشور مرگ را با گرمی پذیرفت.

اعدام حبیب‌الله کلکانی توسط محمد نادر شاه

در ادامه مطلبِ «پادشاهان اعدام شده» به نام حبیب‌الله کلکانی، تنها پادشاه تاجیک در تاریخ پادشاهی افغانستان می‌رسیم. حبیب‌الله کلکانی در سال ۱۹۲۹ میلادی علیه امان‌الله خان، پادشاه وقت افغانستان، شورش کرد. حبیب‌الله کلکانی قدرت را در کابل به دست گرفت اما حکومتش چند ماهی بیش طول نکشید. در همین مدت کوتاه جنگ سختی میان حبیب‌الله  کلکانی و ارتش امان‌الله خان و محمد نادر، از فرماندهان امان‌الله خان درگرفت.

حبیب‌الله کلکانی
حبیب‌الله کلکانی

محمد نادر که در منطقه‌ای در دهرادون در شمال هند فعلی متولد شده بود هزاران جنگجو را از مناطق قبایلی پشتونستان از جمله وزیرستان شمالی امروز را گردهم جمع کرد و روانه کابل شد. حبیب‌الله خان کلکانی که در ابتدای شورش از حمایت قبایلی چون قبیله شینوار برخوردار بود اینک حامی بزرگی نداشت. حبیب‌الله زمانیکه ارگ را در محاصره نادر و برادرش دید از کابل خارج شد.

نادر بلافاصله پس از اشغال ارگ و به تبع آن کابل، پادشاهی خود را رسما اعلام نمود و دستور حمله به مناطق شمال کابل که به شمالی معروف است را صادر نمود. محمد نادر در ادامه اعلام کرد که اگر حبیب‌الله کلکانی تسلیم شود، او را عفو می‌کند و در این راستا حتی روی یک جلد از قرآن امضا کرد اما به محض تسلیم شدن حبیب‌الله کلکانی، وی را در سال ۱۹۲۹ اعدام کرد و حبیب‌الله کلکانی نیز به گروه پادشاهان اعدام شده پیوست.

پادشاهان اعدام شده و سخن پایانی

با اینکه لیست پادشاهان اعدام شده طویل می‌باشد اما آشنایی با سرنوشت «آخرین تزار روسیه، آخرین پادشاه فرانسه و تنها پادشاه تاجیک تاریخ افغانستان» به عنوان پادشاهان اعدام شده توانست نکات جالب تاریخی به شما بیاموزد!