“و غیره” اندیشی طالبان

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 121053

دلیل اصلی ترس مردم از امارت اسلامی طالبان دقیقا در این بیانیه ی حوزه ی سوم طالبان نشان داده شده است. نظم طالبان نه بر اساس اخلاق جمعی، نه بر بنیاد عدالت انسانی و نه هم بر اساس شریعت اسلامی است. نظم طالبان بر اساس سلایق و علایق قبیلوی استوار است. هیچ نظام و نهادی لچک ها را به ده سال زندان مجازات نمی کند.

لنده غر، لچک و نشه را باید در موارد خاص حقوقی بررسی و موارد جرمی و جنایی آنرا بر اساس قوانین جزایی کشورعنوان و بعد برای هر کدام از آن جزایی را تعیین کرد. جالب ترین بخش این بیانیه هم همان “و غیره” ی آن است. لچک، لنده غر، نشئه و وغیره همه بر اساس شریعت غرای طالبانی به ده سال حبس محکوم اند. این ” و غیره” چیست و چه جرمی مرتکب شده است و چرا باید به شکل کیلویی “وغیره” کنندگان را به ده سال حبس محکوم کرد؟

این بیانیه ذات “وغیره ای” طالبان را به نمایش می گذارد. کار طالبان ترزیق ترس و انتشار وحشت است. طالبان مردم را همانند کودکانی تصور می کنند که فقط به زور مشت و لگد و ترس از تادیب آرام می شوند. نظم طالبانی چیزی جز “و غیره” پنداری و محکومیت های غیر اخلاقی، غیر انسانی و حتی غیر دینی آنان نیست.

واقعیت امر اینست که این بیانیه تصویر اصلی خود طالبان را به نمایش می گذارد. جمعی که هم لنده غرند، هم لچک، هم نشئه از باده ی باد آورده ی قدرت اند و هم از همه مهم تر “و غیره” اند. وحشیانی که هم از زمانه بی خبرند و هم دیانت.

میر حسین مهدوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟