ونیر کامپوزیت چیست؟ + مزایا و معایب ونیر کامپوزیت

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77899

تا چه اندازه با روش‌ های ترمیم دندان آشنا هستید؟ یکی از روش‌ های پرطرفدار برای داشتن دندان هایی زیبا ونیر کامپوزیت می باشد. اما این ونیر کامپوزیت چیست. اگر شما نیز دندان های دلچسبی ندارید و نمی توانید در برخورد با دیگران آن طور که دوست دارید لبخند بزنید این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم شما را با ونیر کامپوزیت به عنوان گزینه ‌ای ایده آل برای زیباکردن دندان ‌های تان آشنا کنیم.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت (Composite Veneer) روشی برای زیبا کردن دندان است که طی آن لایه های محافظ از جنس کامپوزیت روی مینای دندان قرار گرفته و به شکل مستقیم این لایه ها به وسیله اشعه روی دندان ‌ها چسبانیده می ‌شوند. کامپوزیت دندانی ماده ای همرنگ دندان یا سفید رنگ است که از آن برای ترمیم استفاده می شود و داخل دندان ها به وسیله آن پر می شوند. در حقیقت کامپوزیت از مواد زمینه ‌ای ترکیبی با ذراتی به نام فیلر تشکیل شده است. همین ذرات فیلر استحکام بسیار زیادی به این ماده می بخشد.

ونیر کامپوزیت چیست

ونیر کامپوزیت ماده ای خمیری می باشد که با تابیدن نور به آن در طول موج هایی خاص، سفت و سخت می شود. پس از اینکه ونیر کامپوزیت سفت شد به کمک پولیش آن را به شکل مناسبی در می ‌آورند تا در دهان سایر دندان ها را درگیر نکند و خللی در روند غذا خوردن و بستن دهان ایجاد ننماید. ونیر کامپوزیت معمولا در مواقعی استفاده می ‌گردد که دندان ‌ها فاقد پوسیدگی باشد. انجام ترمیم ونیر کامپوزیت بدون نیاز به تراش دادن و لابراتوار، در طی ۱ یا ۲ جلسه به دندان های شما زیبایی مورد نظرتان را می بخشد. حتما تا اینجا متوجه شده اید که ونیر کامپوزیت چیست اما حال سوال اینجاست که چه کاربردی دارد.

کاربرد ونیر کامپوزیت چیست

در ترمیم ونیر کامپوزیت، کامپوزیت همرنگ دندان به شکل لایه لایه برروی دندان ها قرار می گیرد و به وسیله نورهای مخصوصی محکم می شود. سپس دندانپزشک به دندان فرم می دهد. ترمیم ونیر کامپوزیت عموما در موارد زیر به کار می رود:

  • ترمیم کردن دندان‌ های شکسته
  • اصلاح کردن طرح لبخند
  • تغییر رنگ دندان‌ ها
  • پر کردن دندان‌ های خالی
  • افزایش دادن طول دندان‌ های ساییده شده

البته اشخاصی که سایش شدید دندان دارند یا از عادت ‌های دهانی مثل دندان قروچه رنج می‌ برند و یا اشخاصی که به بهداشت دهان و دندان خود توجه نمی‌کنند و همچنین بیمارانی که دندان ‌هایی شدیدا به هم ریخته دارند نمی ‌توانند از ونیر کامپوزیت استفاده کنند. حال باید دید تفاوت لمینت سرامیکی با ونیر کامپوزیت چیست.

ونیر کامپوزیت یا لمینت سرامیکی

پزشکان معمولا ونیر کامپوزیت را به لمینت سرامیکی ترجیح می دهند. اما دلیل ترجیح ونیر کامپوزیت چیست. برای استفاده از لمینت دندان سرامیکی می بایست دندان به اندازه ۰٫۵ میلی متر از قسمت جلویی آن تراش داده‌ شود، اما ونیر کامپوزیت بدون تراش دادن دندان انجام می شود. همچنین در حالی که تراش دادن دندان برای لمینت سرامیکی به منظور دقیق بودن قالب گیری، پیش از قالب گیری دندان انجام می‌ شود، ونیر کامپوزیت هیچ نیازی به قالب گیری ندارد.

از سوی دیگر لمینت سرامیکی به مدت زمان بیشتری برای آماده شدن قالب دندان توسط لابراتوار نیازمند است، درحالی که ونیر کامپوزیت طی ۱ یا ۲ جلسه انجام می‌ شود. مهمتر اینکه ونیر کامپوزیت هزینه نسبتا کمتری در مقایسه با لمینت سرامیکی دارد.

مزایای ونیر کامپوزیت چیست

حال باید دید مزایای ونیر کامپوزیت چیست. در این روش دندان ها اصلا تراشیده نمی‌ شوند و آسیب بسیار کمتری خواهند دید. همچنین این روش ماندگاری بسیار طولانی تری برای شما دارد. همچنین اگر از دندان ترمیم شده مراقبت‌ نشود و کامپوزیت دچار شکستگی یا پریدگی جزئی گردد به آسانی مجددا ترمیم می شود و همانند قبل می گردد.

یکی دیگر از مزایای ونیر کامپوزیت تنوع رنگی آن است. در این روش بیمار قادر است بهترین و مناسب ‌ترین رنگ برای دندان ‌های خود را انتخاب نماید. دیگر اینکه در روش ونیر کامپوزیت لایه ‌ای فوق العاده نازک روی دندان‌ قرار می ‌گیرد و این نازکی لایه دیگر پزشک را ملزم به تراشیدن لایه ای از روی دندان نمی کند.

معایب ونیر کامپوزیت چیست

اما معایب ونیر کامپوزیت چیست. روش ترمیمی ونیر کامپوزیت معایت زیادی ندارد. یکی از معایب این روش آن است که باید به شکل مرتب به دندان پزشک مراجعه نمود. همچنین روکش ‌ها نیز هر چند وقت یک بار می بایست عوض شود. از دیگر معایب ونیر کامپوزیت این است که به مرور زمان رنگ آن تغییر می کند.

روش کار ونیر کامپوزیت چیست

نخست دندان پزشک سطح دندان‌ ها را تمیز می نماید. وی در ادامه دندان را جرم گیری می کند تا برای کار گذاشتن روکش ونیر، سطحی تمیز بر روی دندان فراهم نماید. در مرحله بعدی دندان ‌ها بوسیه دندان پزشک از بزاق یا رطوبت پاک، خشک و تمیز می ‌شوند و توسط مواد اسیدی متخلخل می شوند تا چسبیدن ونیر کامپوزیت روی سطح دندان آسان ‌تر انجام شود.

سپس چسب مخصوص روی سطح دندان مالیده می شود و مواد خمیری شکلی که همان کامپوزیت دندانی هستند و همرنگ دندان ‌ها می باشند روی سطح خارجی دندان ‌ها قرار می گیرند و به وسیله دندان پزشک به آن‌ ها فرم دهی می ‌شود. در انتها نیز با تابش نورهایی با طول موج معین، این ماده روی دندان خشک و محکم می‌ شود.

نتیجه

اشخاصی که از داشتن نعمت دندان ‌هایی زیبا محروم شده اند، اعتماد به نفس بسیار کمی دارند. اما این روزها پیشرفت های پزشکی و علمی سبب شده است تا دیگر داشتن دندان هایی زیبا یک رویا نباشد. اکنون هر زمانی که اراده کنید می توانید با صرف مدت زمانی اندک صاحب لبخندی به زیبایی خودتان شوید.

ونیر کامپوزیت یک روش درمانی می باشد که باعث سفید شدن دندان‌ ها و زیبایی آن ‌ها می گردد آن هم بدون آنکه هیج آسیبی به دندان ‌ها وارد شود، امری که در سایر روش های ترمیم دندان شایع است. در روش ونیر کامپوزیت که به آن «ارتودنسی فوری» نیز گفته می‌ شود، دندان پزشک باید توسط کامپوزیت، دندان ‌هایی درست همانند دندان‌ های طبیعی، اما از جنس کامپوزیت بسازد. در نتیجه برای انجام ترمیمی تمیز و زیبا شما به پزشکی نیاز خواهید داشت که مهارت بالایی داشته باشد.