آشنایی با ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور + تصاویر

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 21471

ولسوالی لعل و سرجنگل یکی از یازده ولسوالی ولایت غور در مرکز افغانستان است. این ولسوالی در شرقی ترین بخش ولایت غور واقع شده است.

ولسوالی لعل و سرجنگل تنها ولسوالی تماما شیعه نشین در ولایت غور است. در برخی از کتابها اینگونه که امده که مردم غور، اولین افرادی بودند که در افغانستان به آیین اسلام مشرف شدند و چون فتح غور، در زمان خلافت حضرت علی علیه السلام صورت گرفت، اسلام آوردن مردم غور، با شیعه شدن آنها به طور همزمان صورت پذیرفته است.

این ولسوالی، تماما شیعه نشین، یکی از دور افتاده ترین و محروم ترین ولسوالی های کشور و به عبارتی، محروم ترین ولسوالی ولایت غور به حساب می آید.

جمعیت ولسوالی لعل و سرجنگل

ولسوالی لعل و سرجنگل، بر اساس آماری که مراکز احصائیه ای در افغانستان منتشر کرده اند، تا سال ۲۰۱۳، بالغ بر دوصد و پنجاه هزار نفر جمعیت داشته است.
ممکن است، جمعیت این ولسوالی، تا این لحظه، افزایش چشمگیری پیدا کرده باشد.اما در عین حال، از میزان دقیق جمعیت این ولسوالی، گزارشی در دست نیست و آمار فوق نیز، به طور کامل، نمی تواند مورد تایید باشد.اما اگر آمار فوق را مبنای مطالعات خود قرار بدهیم، باید اذعان کنیم که ولسوالی لعل و سرجنگل، از پر نفوس ترین مناطق در ولایات مرکزی افغانستان به حساب می آید.

به گزارش خبرگزاری اطلس، ولسوالی لعل و سرجنگل، با دو ولایت بامیان در شرق و دایکندی در جنوب خود همسایگی دارد. رفت و آمد مسافرین به این ولسوالی معمولا از دو مسیر ولسوالی های یکاولنگ به لعل یا پنجاب به لعل که در ولایت بامیان موقعیت دارند انجام می شود.

وضعیت اداری ولسوالی لعل و سرجنگل

به لحاظ جغرافیایی، منطقه سرجنگل که در بالا دست ولسوالی موقعیت دارد، از منطقه لعل جداست، اما به لحاظ اداری، این دو منطقه، در یک ولسوالی بوده و مردمان آن نیز به صورت عمیقی با یکدیگر، حشر و نشر دارند.

از مجموع شش نماینده ولایت غور در پارلمان افغانستان، در دور قبلی، سه نماینده و در آخرین انتخابات پارلمانی، دو نماینده از سوی مردم ولسوالی لعل و سر جنگل به مجلس نمایندگان راه یافته اند. همچنین مردم ولسوالی لعل و سرجنگل، دارای چهار نماینده در شورای ولایتی می باشند.

تعداد بالای وکلای مردم ولسوالی لعل و سرجنگل در پارلمان و شورای ولایتی، نشان دهنده این است که این منطقه، از تراکم جمعیتی زیادی برخوردار بوده و از این جهت، دارای ظرفیت های زیادی می باشد.

مراکز اداری و دولتی ولسوالی لعل و سرجنگل، در مرکز لعل واقع شده است. اما متاسفانه در طول چند سال گذشته، تعیین مسئولین دولتی در نهاد های مختلف، به دلیل اختلاف نظر های نمایندگان پارلمان با یکدیگر و تلاش آنها برای معرفی افراد مورد نظر خود در بست ها و منصب های دولتی ولسوالی، همواره با چالش مواجه بوده است.

مشکلات ولسوالی

علیرغم وجود ظرفیت انسانی کلان در ولسوالی لعل و سرجنگل، این ولسوالی از محروم ترین مناطق ولات غور و افغانستان به حساب می اید.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی ادارات محلی در غور، در تمام ولسوالی لعل و سرجنگل، فقط ۷۲ باب مکتب فعال است که بیش از سی و پنج هزار شاگرد در آن، در حال تحصیل هستند. از این میان، حدود ۱۵ هزار نفر از شاگردان مکاتب، از قشر بانوان می باشند که در نوع خود، کم نظیر است. این تعداد شاگرد در حالی است که در برخی از ولسوالی های دیگر ولایت غور، مکاتب به دلیل فعالیت گروههای تروریستی، غیر فعال هستند.

از مجموع مکاتب فعال در ولسوالی لعل و سرجنگل، فقط ۲۸ مکتب دارای تعمیر بوده و بقیه مکاتب، کلاسهای خود را در مکان های غیر معیاری و در برخی موارد در کنار خانه های مخروبه یا زیر چادر برگزار می کنند.

ولسوالی لعل و سرجنگل، یکی از امن ترین ولسوالی های کشور در ۲۰ سال گذشته بود و هیچ مورد نا امنی یا فعالیت گروههای تروریستی در این منطقه، گزارش نشده است. اما در عین حال، انکشاف این ولسوالی، با کند ترین شکل ممکن پیش رفته و در حوزه ایجاد زیر ساخت هایی همچون سرک سازی، مکتب سازی، اعمار شفاخانه و کلینیک و توسعه زراعت و مالداری معیاری، کمترین کار در این ساحه صورت پذیرفته است.

غالب مردم در ولسوالی لعل و سرجنگل به زراعت و مالداری مشغول هستند و به همین دلیل، نیازمند حمایت در زمینه بهبود زراعت و همچنی ساخت سرک جهت وصل شدن به مارکت جهت فروش محصولات زراعی خود می باشند.

یکی از مشکلات مهم مردم در ولسوالی لعل و سرجنگل، زمستان های طاقت فرسا و بهار های سیل اسا می باشد.
در زمستان، در فصل های بارش برف و باران، گاه ارتفاع باریدن برف به بیش از دو متر رسیده و تمام راههای مواصلاتی قصبات در ولسوالی لعل و سرجنگل، با مرکز ولسوالی و ولایات همجوار به مدت طولانی قطع می شود. در فصل بهار نیز، سیل های پشت سر هم، به زراعت مردم آسیب زده و وضعیت اقتصادی مردم را دگرگون می سازد.

عکسها از: وبسایت جام غور

ولسوالی لعل و سرجنگل
ولسوالی لعل و سرجنگل
ولسوالی لعل و سرجنگل
ولسوالی لعل و سرجنگل
ولسوالی لعل و سرجنگل
ولسوالی لعل و سرجنگل
ولسوالی لعل و سرجنگل
ولسوالی لعل و سرجنگل