وقتی دل کَندن از رختخواب سخت می شود…

  • انتشار: ۲۷ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98353

به همان میزان که کم خوابی می تواند عوارض و پیامدهای منفی برای بدن داشته باشد به همان اندازه پرخوابی نیز ضررهای خاص خود را دارد.

براساس تحقیقات تازه اگر فردی بیش از ۹ ساعت در شب بخوابد و در طول روز نیز همواره نشسته باشد به اندازه ای آسیب می بیند که سیگار کشیده باشد.

وقتی دل کندن از رختخواب سخت است...
وقتی دل کندن از رختخواب سخت است…

براساس این تحقیقات خوابیدن بیش از حد در طول شبانه روز می تواند خطر مرگ را چهاربرابر افزایش دهد.

برای آشنا شدن با پرخوابی یا بیماری کلینومانیا با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

کلینومانیا چیست؟

همان طور که گفته شد پرخوابی عوارض و پیامدهای منفی زیادی برای انسان در پی دارد.

افرادی که نه تنها بیش از ۹ ساعت که روزها در رختخواب می مانند و حتی فکر برخاستن از رختخواب آنها را اذیت می کند به نوعی اختلاف روانی به نام کلینومانیا یا دیسینیا دچار شده اند که در صورت عدم درمان به موقع بسیار خطرناک است.

افراد مشکوک به این بیماری باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند در غیر اینصورت دچار افسردگی، سندروم خستگی مزمن یا اختلال درد فیبرومیالژیا خواهند شد.

بروز این اختلال فرد را ناتوان می سازد. برای درمان این بیماری روش شناخته شده ای وجود ندارد و تنها راه ممکن این است که فرد کمی زودتر بخوابد.

البته به یاد داشته باشید که در علم پزشکی این اختلال را بیماری جدی فرض نمی کنند و بسیار نادر است که شروع این حالت به صورت دقیقی مشخص باشد.

همین طور خیلی کم اتفاق می افتد که فرد مبتلا به این حالت به علت خستگی تمام روز را در رختخواب بماند.

کلینومانیا و پیامدهای منفی

در ارتباط با بروز کلینومانیا یا همان پرخوابی عوامل متعددی نقش دارند. علم پزشکی اما این اختلال در ساعات خواب را به عنوان یک بیماری نمی شناسد.

وقتی دل کندن از رختخواب سخت است...
وقتی دل کندن از رختخواب سخت است…

اما بروز این حالت می تواند حتی منجر به خودکشی در فرد شود. تحقیقات انجام شده در مورد اختلالات خواب نشان داده کسانیکه به طور منظم کمتر از شش ساعت در روز می خوابند در مقایسه با کسانی که خواب منظم دارند دو برابر در معرض سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر قرار دارند.

براساس این تحقیقات نوجوانانی که شب ها تا دیر وقت بیدار می مانند و صبح زود هم از خواب بلند می شوند نسبت به دیگران بیشتر در معرض خود کشی قرار می گیرند.

برای در امان ماندن از کلینومانیا چه باید کرد؟

همان طور که دلایل بروز کلینومانیا به طور دقیق مشخص نیست راه های پیشگیری و درمان آن هم به صورت شفاف مشخص نیست

اما براساس برخی توصیه های علمی-پزشکی برای جلوگیری از بروز چنین حالتی می توان نکاتی مثل «رفتن به رختخواب و برخاستن از آن در ساعات مشخص، کنترل دما، نور، سروصدا و دوری از حیوانات خانگی برای داشتن یک محیط آرام در اتاق خواب، تشک راحت برای خواب، ورزش مرتب برای رها شدن از تنش های روزانه ای که داشته اید، پرهیز از فعالیت شدید در شب که سبب بیدار نگه داشتن شما می شود،

جایگزین کردن شیر و چای های گیاهی به جای کافئین و پرهیز از پرخوری و مصرف الکل در شب» را رعایت کرد و هرگز به اختلال خواب دچار نشد.

از دیگر موارد مفید در جلوگیری از اختلالات خواب می توان به «ترک سیگار، حمام گرم قبل از خواب یا موسیقی و یوگای آرام، یادداشت فهرست کارها برای روز بعد و انجام کار در صورتیکه نمی توانید بخوابید» اشاره کرد.

نیکوتین موجود در سیگار یک محرک است و می تواند روی سیستم عصبی شما تاثیر منفی بگذارد. انجام برخی کارها در شب هم سبب می شود خسته شده احساس خواب به شما دست  دهد.

 هر تمایل به خواب صبحی کلینومانیا نیست

نباید تصور کرد که هر کسی که دوست دارد صبح ها یک ساعت بیشتر بخوابد دچار اختلال خواب یا کلینومانیا شده است.

وقتی دل کندن از رختخواب سخت است…

به طور طبیعی خواب صبح شیرین است و انسان دوست دارد به زور هم که شده یک یا دو ساعت بیشتر بخوابد.

حتی برخی برای رها شدن از خواب آلودگی صبح یک لیوان قهوه می نوشند. در افراد متبلا به اختلال خواب یا همان کلینومانیا اما فرد حتی فکر بلند شدن از رختخواب را هم نمی تواند بکند.

تمایل به خواب در این افراد به حدی ست که زندگی عادی و سالم آنها را زیر سوال برده است. به طور معمول یک انسان بزرگ سال به ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب نیاز دارد اما مبتلایان به کلینومانیا حتی با ۱۳ ساعت خواب هم سیر نمی شوند.

علل کلینومانیا

کلمه کلینومانیا از دو بخش یونانی «کلینو» به معنی تخت و «مانیا» به معنای شیدای و اعتیاد گرفته شده است و به طور کلی به معنای اعتیاد به تخت می باشد.

براساس یافته های دکتری به نام جورج در دهه ۱۹۶۰ این بیماری به دلیل اختلال عصبی نورآستنی ایجاد می شود و با بیماران روانی ناشی از اضطراب، افسردگی یا سندروم مزمن ارتباط پیدا می کند.

تشخیص و درمان

همان طور که گفته شد تشخیص کلینومانیا کار ساده ای نیست چون در افراد مختلف علائم مختلفی بروز می دهد.

برخی  علائم به نشانه های اختلالات عصبی دیگر مانند اسکلروز و لوپوس اریتماتوز سیستمیک شباهت دارد.

افراد مبتلا به کلینومانیا بهتر است برای درمان به روانشناسان خبره مراجعه کنند یا داروهایی مانند مکمل های سروتونین را مصرف نمایند.

این افراد همین طور می توانند با انجام ورزش منظم، صبحانه مفید، آب زیاد، قهوه و تنظیم عادات خود به راحتی این اختلال را دروان کنند.

ورزش منظم در مقایسه با تزریق داروهای شیمیایی مانند سروتونین می تواند سالم تر و مفیدتر باشد. اما به طور کلی اگر علائم بالینی در فرد مشاهده می شود بهتر است به یک روانشناس مراجعه کند تا ارزیابی مناسبی از خود داشته باشد.

 به هر صورت علاقه به رختخواب می تواند برای شما دردسر ساز شود. اگر دوست دارید همچنان در رختخواب بمانید و صبحانه و ناهار و شام خود را هم در رختخواب بخورید بهتر است سری به یک روانشناس بزنید.

شاید شما هم در گروه افراد مبتلا به کلینومانیا قرار گرفته باشید. این اختلال اگرچه در ظاهر ساده است اما در بلند مدت و در صورت عدم درمان ممکن است پیامدهای منفی خطرناکی در پی داشته باشد.