وضعیت اضطراری در کوریای شمالی تمدید شد

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131180

رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به کانگره، از تمدید وضعیت اضطرار ملی درباره کوریای شمالی خبر داد. همزمان وزیر خارجه آمریکا ضمن ابراز اطمینان از تصمیم پیونگ یانگ برای انجام آزمایشات هسته‌ای، از این کشور خواست به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط پاسخ مثبت دهد.

به نقل از روسیا الیوم، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نامه خود نوشت: ماده ۲۰۲ از قانون حالت فوق العاده ملی ایالات متحده(۵۰ U.S) مربوط به کوریای شمالی پس از ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲ هم به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی افزود: وجود و خطر تکثیر مواد قابل استفاده در صنعت ساخت تسلیحات شبه جزیره کره و اقدامات و سیاست‌های دولت کره شمالی که شبه جزیره کره را بی‌ثبات کرده و نیروهای مسلح ایالات متحده و شرکای تجاری آن در منطقه را تهدید می‌کند، از جمله تلاش این کشور برای اجرای برنامه‌های موشکی و هسته‌ای و سیاست‌های تحریک آمیز و بی ثبات کننده دولت کره شمالی همچنان تهدیدی فوق العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است.

بایدن ادامه داد: به همین دلایل حفظ وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۴۶۶ در رابطه با کوریای شمالی “ضروری” است.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت، آزمایش‌های هسته‌ای کوریای شمالی برای منطقه “خطرناک و بی ثبات کننده” است و ایالات متحده از پیونگ یانگ می‌خواهد تا از این طرح ها دست بردارد.

وی گفت: ما مطمئنیم که کوریای شمالی برای آزمایش هسته‌ای جدید آماده شده است. ما این موضوع را با احتیاط کامل دنبال می‌کنیم. ایالات متحده در حال هماهنگی با کره جنوبی در مورد تهدیدات کوریای شمالی است. ما در تماس بسیار نزدیک با متحدان و شرکای نزدیک خود از کوریای جنوبی و جاپان تا سایر شرکا به منظور آمادگی برای هر گونه تحولی هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت آزمایش‌های هسته‌ای کوریای شمالی برای منطقه “خطرناک و بی‌ثبات کننده” خواهد بود؛ لذا ایالات متحده از پیونگ یانگ می‌خواهد تا از این طرح‌ها دست بردارد.

وی انجام احتمالی هفتمین آزمایش هسته‌ای کوریای شمالی را “رویدادی خطرناک و بی‌ثبات کننده در منطقه” توصیف کرد که چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند.

بلینکن از کوریای شمالی خواست به پیشنهاد بازگشت بدون پیش شرط به میز مذاکره پاسخ مثبت دهد.

وزیر امور خارجه افزود: من قبلاً گفته ام و اکنون نیز تکرار می‌کنم که ما هیچ نیت خصمانه‌ای نسبت به کوریای شمالی نداریم و درهای گفتگو باز است.

این مقام آمریکایی اما عنوان داشت: ما به دنبال خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره هستیم و تا زمانی که کوریای شمالی رفتار خود را تغییر ندهد به فشارهای خود ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کوریای جنوبی هم اعلام کرد که کوریای شمالی مقدمات آزمایش هسته‌ای را تکمیل کرده و اجرای آن به تصمیم سیاسی رهبر این کشور بستگی دارد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه آمریکا گفت: “من معتقدم که کوریای شمالی اکنون تدارکات برای آزمایش هسته‌ای بعدی را تکمیل کرده و فکر می‌کنم برای انجام این کار فقط باید یک تصمیم سیاسی گرفته شود.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟