وزیر مهاجرین: همکاری های ایران در ارتباط با مهاجرین اندک است

  • انتشار: ۲ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 5675

به گزارش خبرگزاری اطلس عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان در دیدار با مهاجرین مشهد گفت: در مقایسه با پاکستان همکاریهای ایران در ارتباط با مهاجرین اندک است، سازمان ملل نیز در این زمینه کمکاری می کند و ما توقع همکاری بیشتر از ایشان داریم.

وی خاطرنشان کرد : بنده در کنفرانس چهار جانبه هم گفتم، اینجا هم می گویم، برای تامین هزینه های مربوط به مهاجرین در جمهوری اسلامی ایران؛ همکاریهای سازمان ملل و ایران بسیار ناچیز است.

وزیر امور مهاجرین با اشاره به هزینه های تحصیل در مدارس ایرانی گفت : هزینه مدارس سنگین است و بعضی از خانواده ها توانمندی پرداخت این هزینه ها را ندارند، تعدادی از فرزندان مهاجر به دلیل نداشتن هزینه های مربوطه از تحصیل بازمانده اند.

وی تصریح کرد : تقاضای ما این است که جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد در این زمینه ها توجه ویژه داشته باشند.

وزیر مهاجرین افزود: امیدواریم با مذاکراتی که صورت گرفته است با آغاز سال تحصیلی جدید هیچ کودک مهاجر از تحصیل باز نماند.

وزیر امور مهاجرین با بیان اینکه بحث دیگر گواهینامه رانندگی است که درد دل همه مهاجرین است، اذعان داشت : ما این مسئله را هم به جانب ایرانی گفته ایم و امیدواریم بزودی نتیجه حاصل شود.

عالمی بلخی در بخش دیگر سخنانش بیان داشت : امیدواریم با مهاجرینی که در این دو کشور هستند مدارا شود و زمینه زندگی مناسب برایشان فراهم گردد.

وی گفت : یکی از مسایلی که از وزیر کشور خواستیم این بود که به مهاجرین دارای پاسپورت اقامت داده شود و ویزای مدت دار تعلق بگیرد.

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان بیان داشت : در سفر رییس جمهور این مسئله مطرح شد و رییس جمهور ایران گفت : هیچ تبعه افغانستانی در ایران نباید غیرقانونی باشد، توافقات زیادی در سفر قبلی و این سفر صورت گرفته و امیدواریم بزودی عملی شود.

وی افزود : یکی دیگر از مسایلی که ما عنوان کردیم، کم کردن ساحات ممنوعه بود که قرار است با همکاری جانب ایرانی صورت حل و فصل شود.

عالمی بلخی تصریح کرد : مسئله دیگر این بود که ما از جمهوری اسلامی خواسته ایم افراد دارای مدرک بدون اینکه مدارکشان ابطال شود، به افغانستان سفر کنند، این فرصت باید برای مهاجرین بوجود بیاید که بدون ترس از ابطال مدرک به کشورشان سفر کنند و اوضاع را ببینند، این مسئله می تواند زمینه بازگشت داوطلبانه را فراهم کند.

وی یادآور شد : وزیر کشور ایران گفت شخصا در این باره موافقم و باید در این زمینه همکاری صورت بگیرد.

عالمی بلخی تصریح کرد : برنامه های زیادی برای این بازگشت ریخته شده است، شهرک های مخصوصی در نظر گرفته ایم که اولویت اسکان در این شهرک ها با مهاجرین و عودت کنندگان است.

وی عنوان کرد : تصمیم و عزم ما بر این است که پناهندگان و مهاجرین به شکل داوطلبانه به وطن برگردند.

وزیر امور مهاجرین با اشاره به بحث اشتغال عودت کنندگان یادآور شد : در عرصه اشتغال پلانهای زیادی داریم، یک میلیون فرصت شغلی در افغانستان ایجاد می شود و باز هم اولویت با عودت کنندگان است.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. حسن
    (۲ جوزا ۱۳۹۴)

    بیشین بینیم بابا حال نداریم…

نظر شما چیست؟