وزیر زراعت نیامده تهدید شد

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 2684

دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید تحقیقات در مورد اعلام جرم دولت استونیا علیه نامزد وزارت زراعت آغاز شده و در صورت اثبات، با این فرد طبق قوانين کشور برخورد خواهد شد.

پولیس بین المللی یا انترپل اعلام کرده است که محمد یعقوب حیدری نامزد وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان بنابه  درخواست این دولت اروپایی، تحت تعقیب قرار دارد و باید مورد بازجویی قرار گرفته و دوره محکومیتش را سپری کند.

اما در واکنش به این موضوع، نظیف الله سالارزی سخنگوی ریاست جمهوری، به آژانس خبری پژواک گفت که تحقیقات در مورد اتهام مطرح شده علیه حیدری، از روز گذشته آغاز شده است.

به گفته سالارزی، ادارات امنیتی افغانستان با پولیس انترپل در ارتباط هستند و در حال جمع آوری معلومات در مورد اتهام مطرح شده علیه نامزد وزارت زراعت، آبیاری و مالداری هستند.

وی گفت: «بدون شک موضوع به صورت جدی پیگيری خواهد شد و در صورت اثبات، طبق قوانین افغنستان با نامبرده برخورد خواهد شد.»

سخنگوی رئیس جمهور در مورد اینکه آیا ریاست جمهوری با وصف تعقیب بین المللی این عضو پیشنهادی کابینه، از او برای گرفتن رای اعتماد از ولسی جرگه حمایت خواهد کرد؟ گفت که به زود‌ترین فرصت و بعد از تکمیل تحقیقات در این زمینه، تصمیم گرفته خواهدشد.

در همین راستا، احمد ضیاء مسعود نماینده ویژه رئیس جمهور در مورد اصلاحات و حکومتداری خوب، با صراحت گفت: «هر کسی که مشکل داشته باشد، از فهرست نامزدان حذف و فرد دیگری به جایش معرفی خواهدشد.»

نامزدان ۲۵ وزارت از جمله وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و ریاست‌های امنیت ملی و بانک مرکزی، هفته گذشته پس از سپری شدن بیش از ۱۰۰ روز از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، از سوی رییس جمهور و رییس اجرایی معرفی شدند.

اما محمد یعقوب حیدری اعلام جرم دولت استونیا علیه خود و تعقیب بین المللی از سوی اینترپل را بی‌بنیاد خواند و گفت که قربانی یک توطئه شده است.

اینترپل، با انتشار عکس و مشخصات حیدری از جمله نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد و ملیت گفته است که حیدری به جرم گریز از مالیات به میزان گسترده و کلاه برداری، تحت پیگرد قرار گرفته و هر فردی که در باره وی معلومات دارد، با پولیس‌ کشور خود شریک سازد.

حیدری به پژواک گفت که در این کشور اروپایی ۱۶ فارم زراعتی، کارخانه تولیدی و واحد تجارتی داشته است و بیشتر آن‌ها پس از طرح این اتهام مسدود شده‌اند.

نامزد وزارت زراعت گفت: «من اواخر ۱۹۸۹ میلادی به استونیا رفتم و در سال ۱۹۹۴ با اعضای خانواده خود ویزای اقامت دایم گرفتم؛ اما سال ۲۰۰۷ با مرگ مادرم به افغانستان آمدم و دیگر به این کشور برنگشتم.»

وی تصریح کرد که قبلاً به ادارات مربوطۀ دولت افغانستان گفته بود که قربانی یک توطئه شده و باید به وی کمک کنند.

اعلام جرم یک دولت اروپایی بر علیه یکی از اعضای کابینه پیشنهادی و تعقیب بین المللی این فرد، درحالی مطرح می‌شود که قرار است مطابق با برنامه،  پس فردا (سه شنبه) افراد مورد نظر حکومت برای کسب رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟