وزیر دفاع جدید آمریکا کیست؟

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 1659
اشتون کارتر

بالاخره «اشتون کار‌تر»، قائم مقام پیشین وزیر دفاع آمریکا‌ به سمت وزارت دفاع این کشور انتخاب شد. این در حالی است که استعفای چاک هیگل از این سمت، طی هفته‌های اخیر، مباحث مختلفی را درباره دلایل کنار رفتن وی و اختلافات احتمالی‌اش با باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور برانگیخته بود.

کاخ سفید اعلام کرد ‌باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، اشتون کار‌تر، از مقامات ارشد وزارت دفاع این کشور را به وزارت دفاع جدید معرفی خواهد کرد. انتظار می‌رود، کار‌تر به سادگی بتواند تأیید سنا را برای سمت جدید خود به دست آورد. در همین حال، یک مقام ارشد دولت کاخ سفید گفته، چاک هیگل، وزیر دفاع مستعفی آمریکا نیز در مراسم معرفی کار‌تر شرکت خواهد کرد.

اما معرفی کار‌تر به عنوان وزیر دفاع در شرایطی صورت می‌گیرد که چند نامزد احتمالی این سمت طی روزهای اخیر، عدم تمایل خود را برای کسب کرسی وزارت دفاع اعلام کرده بودند. جک رید، سناتور دموکرات که از مقامات سابق ارتش آمریکا نیز هست، با انتشار بیانیه‌ای پیش از اعلام رسمی خبر استعفای هیگل، اعلام کرده بود، تمایلی به کسب سمت مذکور ندارد.

میچل فلورنی، از مقامات سابق پنتاگون و کارل لوین، سناتور دموکرات که در حال حاضر ریاست کمیته نیروهای مسلح سنا را بر عهده دارد نیز از رقابت برای کسب این سمت کناره‌ گیری کرده بودند.

گفتنی است، پیشتر رابرت گیتس و لئون پانه تا، وزرای پیشین دفاع، در اظهارنظرهایی از روند مدیریت سیاست‌های نظامی دولت آمریکا انتقاد کرده بودند. از سوی دیگر، طی هفته‌های اخیر و به ویژه در جریان استعفای چاک هیگل، گزارش‌های مختلفی درباره وجود اختلاف میان کاخ سفید و پنتاگون در موضوعات نظامی منتشر شده بود.

به هر حال، اشتون کار‌تر که اکنون به عنوان وزیر دفاع جدید معرفی می‌شود، در فاصله اواخر سال ۲۰۱۱ تا اواخر سال ۲۰۱۳ به عنوان قائم مقام وزارت دفاع فعالیت کرده بود. اکنون وی زمانی به عنوان وزیر دفاع انتخاب شده که کنگره آمریکا نسبت به کاهش بودجه نظامی این کشور انتقادات شدیدی دارد.

اما در شرایطی که به طور معمول، جلسه تأییدیه کنگره برای نامزدهای وزارتخانه‌های حساس به محملی برای انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهور تبدیل می‌شود، انتظار می‌ر‌ود ‌کار‌تر در سنا با چالش خاص و قابل توجهی مواجه نشود. جان مک کین که از ماه ژانویه ریاست کمیته نیروهای مسلح سنا را بر عهده خواهد گرفت، اخیراً به شدت از سیاست‌های اوباما در امور نظامی انتقاد نموده، ولی از معرفی کار‌تر حمایت کرده است.

به هر ترتیب، کار‌تر به عنوان وزیر دفاع جدید، با چالش‌ها و دشواری‌های مهمی روبه‌رو خواهد بود که مهم‌ترین آنها ‌مبارزه با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه، جنبه نظامی تلاش‌ها برای مبارزه با بیماری ابولا در آفریقا و همچنین پایان دادن به تجاوزهای جنسی در میان نیروهای ارتش آمریکاست. از سوی دیگر، جمهوری خواهان نیز خود را برای مبارزه همه‌جانبه با روند کاهش بودجه نظامی آمریکا آماده می‌کنند.

کار‌تر در حال حاضر، در مؤسسه هوور در دانشگاه استنفورد پژوهشگر مهمان بوده و در مؤسسه مطالعات بین‌المللی فریمن اسپوگلی نیز تدریس می‌کند. وی همچنین یکی از مدیران ارشد در بنیاد مارکل است که در زمینه تدوین راهبردهایی برای استفاده مفید‌تر از فن‌آوری از سوی آمریکایی‌ها فعالیت می‌کند.

همان گونه که اشاره شد، کار‌تر در فاصله اکتبر ۲۰۱۱ تا دسامبر ۲۰۱۳ سمت قائم مقام وزارت دفاع را بر عهده داشت. در این دوره، وی به عنوان افسر ارشد عملیاتی، بر نحوه هزینه کردن بودجه سالانه ۶۰۰ میلیارد دلاری این وزارتخانه و همچنین بیش از ۲.‌۴ میلیون کارمند نظامی و غیرنظامی آن نظارت می‌کرد و همزمان، مدیریت عملیات‌های مختلف در سراسر جهان را بر عهده داشت.

از آوریل ۲۰۰۹ تا اکتبر ۲۰۱۱، وی به عنوان معاون وزیر دفاع در امور دارایی‌ها، فن‌آوری و لجیستیک فعالیت و مسئولیتش شامل حوزه‌های فن‌آوری، سیستم‌ها، خدمات، پایگاه‌ها و زیرساخت‌ها، انرژی و محیط زیست در بخش‌های مرتبط با وزارت دفاع بود و نحوه هزینه بودجه ۵۰ میلیارد دلاری بخش تحقیق و توسعه نظامی را نیز تعیین می‌کرد.

پیش از آن، کار‌تر به عنوان استاد دانشگاه هاروارد و رئیس دانشکده روابط بین الملل، علوم و امنیت این دانشگاه مشغول به کار بود. در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶، وی مشاور وزیر دفاع در سیاستگذاری امنیتی بین المللی بود که وظیفه سیاستگذاری در امور مربوط به دولت‌های سابق اتحاد شوروی، امور راهبردی و سیاست‌های مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای را بر عهده داشت.

گفتنی است، وی مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۷۹ در رشته فیزیک نظری از دانشگاه آکسفورد اخذ کرده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟