وزیر دفاع آمریکا: عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان عجولانه بود

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 25152

جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا، می‌گوید به نظرش عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده از افغانستان، زیادی شتاب‌زده و خیلی زودتر از موعدش انجام شده است.

جیمز متیس در دیدار با وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در یک نشست خبری گفت: «حالا که برمی‌گردیم و نگاه می‌کنیم، تقریباً اتفاق‌نظر وجود دارد که شاید زیادی سریع نیروهای‌مان را عقب کشیدیم و زیادی سریع تعداد نیروهای‌مان را کم کردیم.»

در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با تأکید بر این‌که پایان ماموریت جنگی ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۴، تصمیم درستی بود، گفت: «اگر حرفی باشد، این است که باید زودتر این کار را می‌کردیم.»

آقای استولتنبرگ گفته در درازمدت این گزینه‌ی خوب‌تری است که خود افغان‌ها مسئولیت دفاع و جنگ را به‌عهده بگیرند نه این‌که سربازان آلمانی، برتانیایی و سایر نظامیان ناتو.

او افزود که باورمند است که نظامیان افغان پس از گرفتن رهبری جنگ، ثابت کردند که توانایی مبارزه با هراس‌افگنان طالب را دارند.

این اظهارات آقای متیس در حالی‌ است که امریکا در حال بررسی راهبرد تازه‌اش در مورد افغانستان است که براساس آن تا حدود سه هزار نظامی دیگر به افغانستان اعزام خواهند شد.

تعداد نیروهای امریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۱ به ۱۳۰ هزار نفر رسید ولی در سال ۲۰۱۴ پس از انتقال مسئولیت تأمین امنیت به نیروهای افغانستان شمار نیروهای امریکایی کاهش چشم‌گیری یافت و در حال حاضر حدود ۸۰۰۰ هزار نظامی مصروف آموزش و مشوره‌دهی به نظامیان افغان‌اند.

پس از سال ۲۰۱۴ ناامنی‌ها در نقاط مختلف کشور افزایش یافته است و در سال جاری فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان جنگ این کشور را به «بن‌بست» رسیده توصیف کرد برای عبور از این بن‌بست خواستار افزایش نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟