وزیر خارجه چین: افغانستان به دهلیز اقتصادی پکن – اسلام آباد می پیوندد

  • انتشار: ۶ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 34932

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در مصاحبه ای پس از نشست سه جانبه این هفته بین وی و وزیران خارجه پاکستان و افغانستان الحاق کابل به دهلیز اقتصادی پکن و اسلام آباد را تایید کرد.

پیوستن افغانستان می تواند برای پیشبرد این طرح اقتصادی چین و پاکستان که ارزشی بین 46 تا 57 میلیارد دالر دارد بسیار مهم باشد.

وزیر خارجه چین گفته است افغان ها حق دارند از شرایط زندگی بهتری بهره مند شوند و پیوستن این کشور به طرح مذکور، برای تحقق این هدف به آنها کمک می کند.

وانگ گفت که ما از طریق افغانستان بتدریج این دهلیز را به چین و آسیای مرکزی و دهلیز اقتصادی آسیای غربی متصل می کنیم.

به گفته وزیر خارجه چین طرح های بسیار زیادی برای گفت و گوی طرفین وجود دارد و دیروز سه شنبه مباحثی میان طرفین در نشست پکن مطرح شده است.

این دهلیز یکی از مهمترین طرح های اقتصادی مرتبط با راه ابریشم است که از هم اکنون بخش هایی از آن در پاکستان به ویژه ساخت بزرگراه، راه آهن، خطوط لوله و کابل های نوری در دست اجرا است.

دهلیز مذکور یک خط اقتصادی سه هزار کیلومتری است که از شهر کاشغر در شمال غرب چین شروع می شود و مسیر آن تا بندر گوادر پاکستان امتداد می یابد و راه ابریشم زمینی در شمال را به مسیر دریایی راه ابریشم قرن بیست و یکم در جنوب متصل می کند.

توافق افغانستان برای پیوستن به دهلیز اقتصادی چین-پاکستان، که بخشی از طرح راه ابریشم جدید است، در اجلاس سه‌جانبه پکن با شرکت وانگ‌یی، وزیر خارجه چین، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان و خواجه محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام شد.

جاده ابریشم جدید یا طرح کمربند و جاده را شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین با الهام‌‌گیری از راه ابریشم باستانی در ۲۰۱۳ ارائه کرد. طرح جدید با ایده و هزینه ۱۳۰۰ میلیارد دالری چین برای ساخت هزارها کیلومتر جاده، راه آهن و مسیرهای آبی و هوایی در نظر گرفته شده است.

این شبکه عظیم ۶۵ کشور را در آسیا، اروپا و آفریقا به هم وصل خواهد کرد و بر شکل‌دهی تجارت جهانی اثر خواهد گذاشت. منتقدان این نگرانی را مطرح کرده‌اند که این طرح اقتصادی در کنار قدرت نظامی چین، هژمونی چین را در شرق در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه چین گفته است این طرح یک دهلیز اقتصادی است که نباید با مسایل سیاسی آمیخته شود و نباید حتی مسایلی چون منازعه بر سر قلمرو ارضی روی آن تاثیر بگذارد و یا به آن مرتبط شود.

چین، افغانستان و پاکستان برای نخستین بار چارچوب این نشست را ماه جون تعیین کردند و اولین همایش سه جانبه آنها هم این هفته در پکن برگزار شد.

هدف از ایجاد ساختار نشست سه جانبه این بود که همکاری های اقتصادی، سیاسی و امنیتی افغانستان و پاکستان افزایش یابد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟