وزیر خارجه ناروی: به حکومت طالبان «مشروعیت» نخواهیم داد

  • انتشار: ۲۸ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 134429

وزیر خارجهٔ ناروی با بیان اینکه «طالبان به جای بهبود بخشیدن وضعیت زندگی مردم افغانستان، به مسایل دیگر اولویت داده‌اند»، افزود: به حکومت این گروه «مشروعیت سیاسی» نخواهیم داد.

انیکن هویتفلت، وزیر خارجهٔ ناروی در سخنرانی در نشست «هفتۀ افغانستان» که به میزبانی بنیادهای بشری در شهر اسلو برگزار شده بود، جامعۀ جهانی را ترغیب کرد تا طالبان را به پابندی به تعهدات‌شان و اولویت قراردادن رفاه مردم افغانستان، وادارند.

او گفت: «به نظر می‌رسد که طالبان به جای بهبود بخشیدن به زندگی مردم عادی، اولویت‌های دیگر دارند. جامعه جهانی باید هر چه در توان دارد برای ترغیب طالبان انجام دهد تا آنان بدانند که رفاه مردم افغانستان باید در اولویت قرار بگیرد.»
به گفتهٔ هویتفلت، برای اینکار، باید با طالبان صحبت کرد، افغان‌ها خود باید با طالبان صحبت کنند.

به نقل از صدای امریکا، در نشست هفتۀ افغانستان شماری از کارشناسان مسایل افغانستان و جامعه مدنی گردهم آمدند و در مورد رسیدگی به وضعیت افغان‌ها بحث کردند. حاکمیت قانون در افغانستان، پیشرفت اقتصادی، حقوق زنان و اقلیت‌ها و مبارزه با دهشت افگنی محور بحث‌های اصلی این نشست بود.

کریشتن برگ هیپ، عضو انستیتوت صلح اوسلو و یکی از اشتراک کنندگان این نشست گفت که با وصف پایان جنگ و تامین نسبی امنیت در افغانستان، هنوز هم مشکلات زیادی، به ویژه در زمینۀ حقوق و وضعیت زندگی زنان، در آن کشور باقیمانده است.
با اشاره به انتقادات ا

ناروی به خاطر میزبانی نشستی به اشتراک طالبان در جنوری سال روان در شهر اسلو، وزیر خارجۀ ناروی گفت که کشورش با دعوت از طالبان تصمیم درستی گرفته بود.

با این حال، هویفلت گفت: «طالبان پس از نشست اوسلو، به وعده‌های خود مبنی بر ایجاد یک حکومت همه‌شمول و احترام گذاشتن به حقوق بشر عمل نکردند و روی همین دلیل، ناروی و جامعه جهانی با طالبان هیچ تماس سیاسی ندارند. ما به طالبان مشروعیت سیاسی نخواهیم داد.»

شماری از فعالین حقوق بشر و حقوق زنان، در این نشست، نگرانی‌های خود را در مورد افزایش اعمال محدودیت‌ها از سوی طالبان بر زنان ابراز کردند و برای بهبود زندگی زنان افغان پیشنهاداتی نیز داشتند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟