وزیر تحصیلات عالی اسناد موسسه تحصیلات عالی یومف سوئیس را فاقد اعتبار می داند

  • انتشار: ۳ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 21175

فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی می‌گوید اسناد موسسۀ تحصیلات عالی خصوصی یومف سویس نزد این وزارت جعلی و فاقد اعتبار می‌باشد.

وزیر تحصیلات عالی در جلسۀ کمیسیون اموردینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی مشرانو جرگه گفت که اسناد این موسسه فاقد اعتبار بوده، اما براساس فیصلۀ شورای رهبری وزارت و موافقۀ دانشجویان یومف سویس به بخش‌های مختلف تنظیم شده‌ و مشکلات‌ آنان مرفوع گردیده‌اند.

اما خانم مومند واضح نساخته‌است که مشکلات دانشجویان این نهاد تحصیلی خصوصی که جنجال‌هایی را در پی داشت، چگونه مرفوع گردیده‌است.

فریده‌ مومند، وزیر تحصیلات عالی همچنان جزئیات بیشتر در مورد بی‌سرنوشتی دانشجویانی که از این موسسه تحصیلی فارغ گردیده و پیش از این گفته شده اسنادشان در ادارات دولتی فاقد اعتبار اند، چیزی نگفته‌است.

این گفته‌های وزیر تحصیلات عالی در حالی مطرح می‌شوند که مسؤولان موسسۀ تحصیلات عالی خصوصی دنیا، که گفته بودند نمایند‌گی یومف سویس در افغانستان هستند، قبلا ادعا کرده‌ بودند که اسناد این موسسه را قانونی کرده‌اند.

مسؤولان این نهاد خصوصی هم‌چنان ادعا دارند که این نهاد تحصیلی خصوصی حدود چهار سال قبل بر مبنانی توافق ادارۀ مرکزی دانشگاه یومف سویس در جمهوری کانتون ژینوا و تایید نهادهای مربوط در وزارت تحصیلات عالی افغانستان به شکل قانونی و رسمی تاسیس و راه‌اندازی شده‌است.

مسؤولان این نهاد تحصیلی خصوصی نیز ادعا دارند که این موسسه، با نمبر ثبت ۶۷ و شمارۀ مسلسل ۷۷ در سال ۱۳۹۲ خورشیدی برای برگزاری برنامۀ ماستری در رشتۀ اداره و تجارت از ریاست دانشگاه‌ها و و موسسات تحصیلات علی خصوصی جواز فعالیت را بعد از اکمال پروسۀ اداری اخذ کرده‌است.

اما از سویی، وزارت خارجۀ سویس نیز در جواب نامۀ سفارت افغانستان در آن کشور گفته بودکه این موسسه دارای هیچ‌گونه رسمت قانونی و ارزش حقوقی در سطح کشور سویس نمی‌باشد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟