وزیر انرژی و آب: انتقال لین برق توتاپ از سالنگ نهایی شده است

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 12764

 

وزیر انرژی و آب کشور گفت: انتقال لین/خط برق توتاپ از مسیر بامیان امکان پذیر نیست و این لین برق از سالنگ عبور خواهد کرد.

در واکنش به اعتراض کمیته مردمی مبنی بر انتقال لین برق پروژه توتاپ از مسیر بامیان، وزیر انرژی و آب کشور گفت که انتقال لین انتقال برق توتاپ، از مسیر سالنگ نهایی شده است.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و‌ آب بعد از ظهر امروز( سه شنبه) در نشست خبری مشترک با مسوولان شرکت برق برشنا در کابل گفت که امکان تغییر مسیر انتقال لین برق از سالنگ به بامیان نا ممکن است.

اما پیش از این کميته عالى مردمى، به حکومت افغانستان هشدار داد که اگر تا ۷۲ ساعت احداث خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان را از مسیر بغلان- بامیان- میدان تایید نکند، اقدام به اعتراض‌های گسترده خواهد کرد.

على احمد عثمانى وزير انرژى و آب افغانستان گفت :که تغيير مسير احداث خط يادشدۀ برق از بغلان، سالنگ پروان و کابل ممکن نيست؛ زيرا اين مسير کوتاه است و عملى شدن اين پروژه از اين طريق، هزینه و زمان کم مى برد.

تصمیم ریاست جمهوری در مورد عبور لین برق توتاپ از سالنگ، واکنش های تند مردمی را به همراه داشته است.

وزیر انرژی و آب کشور اضافه کرد، که تصمیم عبور این خط انتقال برق سه سال پیش ( ۱۳۹۲) از مسیر گذرگاه سالنگ از سوی کابینه حامد کرزی رییس جمهوری پیشین اتخاذ شده و حالا این تصمیم قابل تغییر نیست.

عثمانی گفت: انتقال لین برق در سال ۲۰۱۳ از مسیر سالنگ تایید شده بود و یکبار که شرکت فیشنر آلمانی مسیر بامیان را از نظر معیارهای تخنیکی بهتر دانسته بود، این ارزیابی در نتیجه بررسی‌های هوایی صورت گرفته بود و اما بعد از آن که مسیر سالنگ در سال ۲۰۱۳ بررسی شد این مسیر با در نظرداشت معیارها مناسب دانسته شد.

آقای عثمانی گفت با در نظر داشت بررسی‌های صورت گرفته اگر مسیر انتقال خط برق توتاپ از سالنگ تغییر داده شود ولایت‌های شمال کابل و چندین ولایت دیگر از برق محروم می ‌شود و نیز هزینه ‌های که تا کنون صورت گرفته ضایع می شود.

پیش از این نیز کشیدن خط انتقال برق از ولایت پروان به بامیان هم از جانب معترضان به شدت رد شده و آنها گفتند که تغییر مسیر خط انتقال برق توتاپ از بامیان-میدان به هیچ‌وجه قابل معامله و برخورد سیاسی نیست.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟