وزارت خارجه: حکومت در صورتی از گفتگوهای صلح حمایت می کند که تحت رهبری افغان ها باشد

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 35775

بعد از اعلام وزارت امور خارجه روسیه در مورد میزبانی از گفتگوهای صلح بین حکومت و طالبان، شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید که حکومت در صورتی از گفتگوهای صلح حمایت می کند، که این گفتگوها به رهبری و مالکیت افغان ها باشد.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت، حکومت این کشور از تمامی تلاش‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه و فراتر از منطقه که منتج به تأمین صلح در افغانستان گردد، استقبال و حمایت می‌کند.

اما آقای مستغنی تأکید کرد “تأکید همیشگی دولت جمهوری اسلامی افغانستان به روند صلح مشروط به رهبری و مالکیت افغانستان در آن روند بوده و به همین منظور پروسه کابل به میان آمده تا این پروسه حیثیت چتری را داشته باشد، باید تمامی تلاش‌هایی که در چارچوب نشست‌ها، میکانیزم‌ها و پلت‌فورم‌های مختلف تا به امروز صورت گرفته است، در آن (پروسه کابل) توحید و جمع‌بندی گردد و منتج به روندی عملی‌ِ شود که رهبری و مالکیت را افغانستان داشته باشد”.

به گفتۀ وی، قرار است که نشست دوم “پروسه کابل” در هفتۀ آخر ماه فبروری برگزار گردد و آمادگی‌ها در این زمینه جریان دارد.

این در حالیست که روز گذشته (چهارشنبه) وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو حاضر است میزبان این مذاکرات باشد.

در این بیانیه آمده است: ما به طور جدی شروع مذاکرات در اسرع وقت میان طالبان و دولت افغانستان برای خاتمه دادن به جنگ داخلی در این کشور را پیشنهاد می‌کنیم. مسکو آماده ارائه یک طرح کاری برای مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان است.

در این بیانیه تاکید شده است تجربه تلاش‌های ثبات سازی در افغانستان بی‌تاثیر بودن راه‌حل نظامی را ثابت کرده است. ما به برداشتن گام‌های جدی برای آغاز روند صلح براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل  نیازمندیم.  برقراری صلح در افغانستان بسیار حیاتی است چراکه شرایط این کشور بر شرایط امنیتی کشورهای همسایه آن تاثیر جدی دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟