وزارت خارجه: به‌زودی مذاکرات صلح ازسر گرفته می شود/ امیدواریم پاکستان این بار رو راست و عملی کار بکند

  • انتشار: ۱۳ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 69814

وزارت خارجه افغانستان، اعلام کرد که بحث‌ها درباره از سرگیری گفت‌وگوهای صلح آغاز شده‌ و احتمال دارد مذاکرات امریکا و نمایندگان طالبان به‌زودی از سر گرفته شوند.

«صبغت احمدی»، سخن‌گوی این وزارت به طلوع‌نیوز گفت: «احتمالأ ما به‌زودی شاهد از سرگیری گفت‌وگوها میان طالب‌ها و طرف‌های دیگر و جمهوری اسلامی افغانستان باشیم.»

منابع آگاه از گفت‌وگوهای صلح، می‌گویند که قرار است نمایندگان طالبان دو روز دیگر نیز در اسلام‌آباد باشند و با زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز که در اسلام‌آباد است، نشست‌های غیر رسمی داشته باشند.

سخن‌گوی وزارت خارجه، می‌گوید که این بار پاکستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح می‌کوشد از همین‌رو وزارت خارجۀ افغانستان از میزبانی این کشور از طالبان استقبال می‌کند: «صلح از اولویت‌هاست، صلح نیاز مردم افغانستان است و ما باید یک روزی به صلج برسیم. طبیعتأ از تلاش هر کشور استقبال می‌کنیم. امیدوار هستیم پاکستانی‌ها بخاطر کشانیدن طالبان به میز مذاکره این بار با دولت افغانستان رو راست و عملی کار بکند.»

این درحالی است که ارگ ریاست‌جمهوری میزبانی پاکستان از گروۀ طالبان را خلاف تمام اصول و روابط میان دو کشورمی داند.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهور گفته بود: «میزبانی از یک گروهی که هنوز هم دست به خشونت می‌زند، خلاف تمام اصول و روابط میان کشورها است و توقع ما همین است که از گروه‌هایی که هنوز هراس‌افگن هستند و برای صلح تعهد ندارند به گونه‌ ای میزبانی نشود که با تأسف در جنگ افغانستان از یک موقف صحبت بکنند.»

از سوی دیگر، منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که زلمی خلیل‌زاد نیز با هیئت طالبان ازبهر اعتماد سازی میان دو طرف دیدار کرده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟