وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود تبعیض علیه اقلیت های قومی، نژادی و جنسی را از مشکلات اساسی در افغانستان عنوان کرده است

  • انتشار: ۱۴ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 19011

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه «حقوق بشر» خود که به تازگی منتشر شده به بررسی وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان پرداخته است. در این گزارش از موجودیت تبعیض علیه اقلیت های قومی، تبعیض اجتماعی، نژادی، مذهبی، جنسیتی در افغانستان نیز ذکر شده که از مشکلات اساسی در افغانستان است.

وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه گزارش سالانه‌ای را که مدعی است در آن به ارزیابی وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف می‌پردازد، منتشر کرد.

در این گزارش بی احترامی گسترده به تطبیق قانون و مصئونیت از مجازات برای مقام هایکه حقوق بشر را نقض می کنند، از مشکلات جدی در افغانستان عنوان شده است.

عمده ترین مشکل حقوق بشر افغانستان، خشونت گسترده به شمول حملات بدون تبعیض و کورکورانه توسط گروه های شورشی مسلح بر افراد ملکی در آن کشور می باشد.

وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش ۲۰۱۶ خود در مورد وضعیت حقوق بشر در کشور های جهان، با ذکر این مطلب اذعان می دارد که گروه های شورشی مسلح افراد وابسته به دولت افغانستان را می کشند و نیرو های حکومتی بازداشت شدگان را مورد شکنجه و آزار قرار می دهند.

بر اساس این گزارش، بی توجهی گسترده به تطبیق قانون و پاسخگویی اندک برای آنانیکه حقوق بشر را نقض کرده اند صورت گرفته و خشونت های هدفمند و تبعیض بومی اجتماعی علیه زنان و دختران هنوز هم در افغانستان وجود دارد.

از سایر تخطی های حقوق بشر در افغانستان نیز در این گزارش تذکر رفته که شامل کشتار های بدون محاکمه توسط نیرو های امنیتی، تحقیقات غیر موثر حکومت در مورد سؤ استفاده و شکنجه توسط نیرو های وفادار به حکومت افغانستان می باشد.

این گزارش به وضعیت نامناسب زندان ها، بازداشت و توقیف خودسرانه به شمول زنان به اتهام ارتکاب جرایم اخلاقی، فساد و ناکارآیی قضایی، نقض حریم خصوصی، وضع محدودیت بر آزادی بیان، مطبوعات و مذهب نیز اشاره کرده است.

براساس این گزارش فساد فراگیر دولتی، ازدواج های زیر سن و اجباری، سؤاستفاده از کودکان به شمول سؤ استفاده جنسی، قاچاق افراد به شمول مجبور ساختن آنان به کار اجباری از موارد نقض حقوق بشر در افغانستان یاد شده است.

برعلاوه، در گزارش وزارت خارجه امریکا از موجودیت تبعیض علیه افراد دارای معلولیت، تبعیض علیه اقلیت های قومی، تبعیض اجتماعی، نژادی، مذهبی، جنسیتی، تبعیض علیه گرایش های جنسی و مصابین ایچ آی وی ایدز و نقض حقوق کارگران به شمول کار توسط کودکان در افغانستان نیز ذکر شده است.

وزارت خارجه ایالات متحده می نگارد که حکومت افغانستان سؤ استفاه و نقض حقوق بشر را توسط افراد حکومتی به شمول نیرو های امنیتی، به طور مداوم و موثر مورد پیگرد قرار نداده است.

این گزارش در حالی بامداد شنبه منتشر شد که عدم حضور رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در مراسم رونمایی از آن با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است.

منتقدان عدم حضور تیلرسون را نشانه‌‌ای دیگر از تلاش ترامپ برای تبدیل کردن دستگاه دیپلوماسی آمریکا به وزارتخانه‌ای در حاشیه و کم‌اهمیت عنوان کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟