وزارت تحصیلات عالی طالبان: کار، ورزش و تفریح برای زنان بی عزتی است!

  • انتشار: ۱۷ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135220

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در اظهارات تازه‌اش گفته است که نظام جمهوریت «راه اهانت زن» را هموار کرده بود، اما طالبان به این راه ادامه نمی‌دهند.

ندیم در نوار تصویری که از وی منتشر شده گفته است که اگر طالبان اجازه بدهند که زنان در مؤسسات کار کنند، بی‌حجاب باشند، پارک بروند و ورزش کنند، هیچ پاسخی نزد «خداوند، ملت مسلمان و علما» نخواهند داشت.

ندیم اقدام در برابر بی‌حجابی را از مکلفیت‌های حکومت طالبان دانسته و تأکید کرده است که بقای نظام وابسته به کسب رضایت خارجی‌ها نه، بلکه وابسته به قایم‌کردن دین و رضایت خداوند است.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در این نوار تصویری خطاب به اعضای طالبان گفته است: «این برداشت شما که بقای نظام را در رضای کفار می‌بینید، نادرست است. بقای نظام در رضایت خداوند است. الله را راضی کنید نظام شما بقا پیدا می‌کند.»

این درحالی است که ندامحمد ندیم مدتی پس از آغاز به کار به‌عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، در نامه‌ای به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، تحصیل دختران را تا امر ثانی معطل کرد.

چند روز پس از آن، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان نیز در دستوری، کار زنان در مؤسسات غیردولتی داخلی و خارجی را ممنوع اعلام کرد که تاکنون سبب متوقف شدن فعالیت چندین سازمان بشردوستانه در افغانستان شده است.

این تصمیم‌های طالبان واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی را در پی داشت. شماری از کشورها و سازمان‌ها ضمن محکومیت این تصمیم‌ها، از طالبان خواستند که بگذارند زنان در مؤسسات کار کنند و به دختران نیز اجازه بدهند به دانشگاه بروند.

علی‌رغم واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و برخی از سخن‌گویان طالبان در نشست‌های مختلف از تصمیم‌های‌شان دفاع کرد‌ه‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟