وزارت تجارت: افغانستان توانایی تولید بیش از 3 میلیارد دالر مواد ساختمانی را داراست

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15927

مقام ها در وزارت تجارت و صنایع می گویند؛ افغانستان سالانه ظرفیت تولید بیش از 3 و نیم میلیارد دالر مواد ساختمانی را داراست، اما هم اکنون سه میلیارد دالر مواد ساختمانی از کشورهای مختلف به کشور وارد می شود.

عبدالباری رحمان، معین وزارت تجارت و صنایع روز گذشته (یکشنبه) در دومین گروه کاری بخش انکشاف مواد ساختمانی در نشست ملی گروپ کاری سکتور مواد ساختمانی، در کابل گفت: افغانستان یکی از کشورهایی است که برتری رقابتی در تولید مواد ساختمانی را دارد.

وی گفت: «وقتی ما از مواد ساختمانی یاد می‌کنیم هدف اصلی ما در این‌جا سمنت، سیخ گول و شیشه و دیگر مواد ساختمانی است که از چوب و سنگ ترتیب می‌شوند. ظرفیت بازار داخلی کشور تقریبا از بیست‌و‌پنج تا سی‌و‌پنج درصد را همین مواد در بر می‌گیرد که حدود ۳٫۵ میلیارد دالر، سالانه این بازار را تشکیل می‌دهد. اما متاسفانه با آن‌که مواد خام فراوان، نیروی کار بسیار زیاد و با وجود مهارت‌ها، افغانستان هنوز نتوانسته از تمام ظرفیت باالقوه این بخش استفاده کند و ما تا اکنون مواد خام را از بیرون وارد می‌کنیم.»

معین وزارت تجارت و صنایع هم‌چنان گفت هدف از تدویر دومین نشست انکشاف بخش مواد ساختمانی، تدوین راه‌ها و پالیسی‌ بوده تا بتواند این بخش را به خود‌کفایی برساند.

وی هم‌چنان به چالش‌ها در این باره اشاره کرد، گفت در این بخش زیاد سرمایه‌گذاری نشده و در ۱۵ سال گذشته توجه عمومی به واردات صورت گرفته در حالیکه سرمایه‌گذاری که باید صورت می‌گرفت، صورت نگرفته است.

به گفته وی افغانستان می تواند بهترین سمنت در دنیا را تولید کند، ولی از آن‌جایی که در این بخش سرمایه‌گذاری‌های زیاد صورت نگرفته، این کشور نمی‌تواند بیشتر از ۹۰۰ تن سمنت در روز تولید کند. در حال حاضر دو کارخانه سمنت غوری و جبل السراج فعال‌اند.

سخی‌احمد پیمان، رییس انجمن صنایع افغانستان که در این نشست شرکت کرده بود گفت، صنایع کشور در مقایسه با یک دهۀ گذشته به گونۀ چشم‌گیری رشد کرده، اما به علت وجود برخی مشکلات، مواد ساختمانی‌یی چون سنگ‌های کاشی، سمنت و برخی از نیازمندی‌های دیگر از بیرون وارد می‌شود.

به گفتۀ او، افغانستان در بخش تولید پایپ‌های پلاستیکی به خودبسنده‌گی رسیده است و در بخش تولید سیخ‌گول نیز می‌تواند تا 30 درصد نیازمندی‌ مردم را برآورده سازد.

رییس انجمن صنایع افزود که تا دو ماه آینده دو شرکت ذوب آهن نیز در کشور به فعالیت آغاز خواهد کرد که از رهگذر تولید آهن نزدیک به 50 درصد نیازمندی‌ مردم را برآورده می‌سازد.

شماری از صاحبان کارخانه‌های تولید مواد ساختمانی نیز گفتند که صنایع کشور به 27 بخش دسته‌بندی شده که شماری از این صنایع به خودبسنده‌گی رسیده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟