ورود روزانه 2000 افغانی غیرمجاز به خاک ایران

  • انتشار: ۶ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 10046

اطلاعات روز نوشت:

به دنبال افزایش مهاجرت و فرار هزاران جوان از کشور به‌صورت غیر قانونی، به تازگی مسئولان نمایندگی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان کشور در ایران اعلام کرده‌اند که هر روز حدود دو هزار مهاجر افغان به شکل غیرقانونی وارد ایران می‌شوند و این رقم در یک ماه قبل به ۶۰ هزار تن رسیده است.

به نقل از خبرگزاری بخدی، محمد آصف درزابی، آمر نمایندگی‎های وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان مقیم ایران، با تایید این خبر گفته که روزانه تا ۲ هزار نفر از افغانستان به شکل غیرقانونی وارد ایران می‎شوند.

به گفته‌ی درزابی، در مدت یک ماه گذشته این رقم به مرز ۶۰ هزار نفر رسیده و بیشتر این افراد تلاش می‌کنند از طریق ایران خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

با اوج‌گیری مهاجرت به سوی اروپا، کشورهای ایران و ترکیه مزرهای شان را بسته‌اند و حتا تعداد از مهاجران هنگام ورود در مرز دو کشور، هدف تیراندازی مأموران پولیس قرار گرفته‌اند.

در تیراندازی مأموران ایران تاهنوز چندین مهاجر افغانی کشته و زخمی شده‌اند.

آقای درزابی افزوده که شماری از مهاجران که افغانستان را به قصد اروپا ترک می‌کنند، در مسیر راه‌ها در دام آدم ربایان گیر می‌کنند و یا هم بر اثر حوادث ترافیکی و تیراندازی مأموران مرزی کشورهای در مسیر مقصد، کشته می‌شوند و به مقصد شان هرگز نمی‌رسند.

در همین حال درزابی در مورد تلفات مهاجران افغانی در ایران گفته که رقم تلفات مهاجران افغانی در ایران که در حوادث ترافیکی، رویداد‌های محل کار و یاهم تیراندازی مأموران مرزی جان خود را از دست می‌دهند، در حدود ۲۰ نفر در هفته می‌رسد.

او افزود که در این اواخر مهاجرت افغان‎ها آن‌هم به طرف کشورهای اروپایی شدت گرفته است، اما بیشتر این افراد به مقصد شان نمی‌رسند، حوادث زیادی این دسته از مهاجران را تهدید می‌کنند.

درزابی از مردم افغانستان خواست که از مهاجرت غیرقانونی جلوگیری کنند و فریب قاچاق‌چیان انسان و شایعات که گویا مرزهای اروپا به روی پناه‌جویان باز شده را نخورند.

او همچنان افزوده افغان‎های که مدرک اقامتی و یا پاسپورت در ایران دارند، زمانی‌که در راه ترکیه بازداشت می‌شوند، تمامی مدارک اقامتی شان باطل و به افغانستان اخراج می‌شوند.

گزارش‌ها از ولایت هرات می‌رساند که ده‌ها خانواده که سال‌ها با داشتن مدرک اقامت در ایران زندگی می‌کردند، پس از گرفتن راه مهاجرت به طرف اروپا، زمانی‌که از مرز ایران – ترکیه بازداشت شده‌اند، اکنون در ولایت هرات رسیده‌اند.

به باور آگاهان فقر، بی‌کاری، ناامنی و آینده مبهم از جمله‌ی عوامل اصلی مهاجرت شهروندان کشور می‌باشند. آن‌ها می‌گویند هرگاه برای موج عظیم مهاجرت راه حل جست‌جو نشود، این مسئله کشور را دچار مشکلات بیشتر خواهد کرد.

در پهلوی موج مهاجرت، خارج شدن جوانان و نیروی تحصیل کرده از کشور، نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.  از آغاز سال جاری خورشیدی همزمان با باز گذاشتن برخی کشورهای اروپایی مرزهای شان را، هزارها جوان تحصیل کرده و دانش‌جو به مقصد رسیدن به کشورهای اروپایی کشور را ترک کردند.

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. بنده خدا
    (۶ میزان ۱۳۹۴)

    اولا بیشتر مطالب دروغه دوما کسانی که رد مرز شدن کارت اقامت و پاسپورت شوت باطل نشده من خودم از اون دسته هستم و ایران برگشتم برای کارتمم مشکلی پیش نیومده سوما خواهشا از ایران طرف داری نکنید چون فقط اسمش اسلامیه حکومتش نه بعدشم چرا آمار دروغ میدید فکر کنم خودتونم جاسوس ایرانید

نظر شما چیست؟