معرفی ورزشگاه های قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ + تصاویر

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78111

بر اساس برنامه ریزی های فیفا قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ می باشد. به همین منظور مقامات این کشور مشغول آماده سازی ورزشگاه های قطر برای جام جهانی هستند. به گفته مقامات قطری شماری از ورزشگاه های قطر بازسازی و چند ورزشگاه نیز به طور ویژه برای میزبانی از رقابت های جام جهانی فوتبال ساخته می شود. قطر اعلام کرده است که برنامه ساخت هشت ورزشگاه که از نظر طراحی بی نظیر و فوق العاده می باشند را روی دست دارد.

اخیرا یکی از مقامات ارشد «کمیته عالی پروژه ها و میراث جام جهانی ۲۰۲۲ قطر» اعلام کرده است که برای آماده سازی زیر ساخت های جام جهانی ۲۰۲۲ چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون ساعت صرف شده و در حال حاضر ۷۵ درصد پروژه های مربوط به جام جهانی تکمیل گردیده است. تاکنون کار ساخت دو ورزشگاه ویژه جام جهانی و سه مجموعه تمرینی پایان یافته و قرار است ۲ ورزشگاه دیگر نیز در نیمه دوم سال جاری میلادی (۲۰۱۹) به طور رسمی افتتاح شود.

در حالی که میزبانی جام جهانی فوتبال توسط قطر در پی افشای رشوه دادن مقامات این کشور برای کسب میزبانی، در حاله ای از ابهام قرار گرفته است، نهادهای حقوق بشری نیز خواستار تحریم این کشور شده اند. شماری از نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر موارد بسیاری از نقض حقوق کارگرانی که مشغول ساخت ورزشگاه های قطر هستند را گزارش داده اند.

ورزشگاه الوکره

ورزشگاه های قطر

ورزشگاه الوکره یا ورزشگاه الجنوب با گنجایش ۴۵,۱۲۰ نفر در جنوب شهر الوکره قرار دارد. الوکره یک مجموعه ورزشی بسیار بزرگ است که از قسمت های مختلفی همچون مرکز آبزیان، مرکز آبگرم، تجهیزات ورزشی و بازار تشکیل شده است.

به گفته مقامات قطری ورزشگاه الوکره به عنوان یکی از بزرگ ترین ورزشگاه های قطر یک مجموعه بدون تعطیلی است که در تمامی روزهای سال پذیرای مردم خواهد بود. کار ساخت این ورزشگاه رو به اتمام بوده و بر اساس برنامه ریزی ها در آینده به شاهراه دوحه متصل خواهد شد.

ورزشگاه الوکره در تاریخ ۱۶ مه ۲۰۱۹ به شکل رسمی با حضور امیر قطر به بهره برداری رسید. الوکره دومین ورزشگاه تکمیل شده برای میزبانی از رقابت های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به حساب می اید.

ورزشگاه البیت

ورزشگاه های میزبان جام جهانی در قطر

ورزشگاه البیت با گنجایش ۶۰ هزار نفر در شهر الخور قرار دارد. این ورزشگاه با الهام از چادرهای سیاه و سفیدی به نام بیت الصحرا که به شکل سنتی توسط مردمان چادر نشین قطر استفاده می‌ شود، طراحی شده است.

این ورزشگاه یکی از ورزشگاه های قطری میزبان رقابت های دور نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود. چنانچه گفته شد این ورزشگاه با ظرفیت شصت هزار صندلی ساخته شده، اما در خاتمه رقابت های جام جهانی و برای کاستن از ظرفیت آن، صندلی‌ های ردیف‌ های بالای جدا خواهند شد که در نتیجه ظرفیت استادیوم به ۳۲ هزار صندلی کاهش می‌ یابد. صندلی‌ های جدا شده به دیگر کشورها اهدا خواهند شد.

ورزشگاه الثمامه

ورزشگاه های قطر

ورزشگاه الثمامه با گنجایش ۴۰ هزار نفر در دوازده کیلومتری جنوب شهر دوحه قرار گرفته است. معماری این ورزشگاه از نوعی کلاه سنتی مردانه (عرقچین) الهام گرفته شده است.

ورزشگاه راس ابوعبود

ورزشگاه های میزبان جام جهانی در قطر

ورزشگاه راس ابو عبود گنجایش ۴۰ هزار نفر را دارد. راس ابو عبود یکی از ورزشگاه های پیشرفته قطر به حساب می آید که از مرحله گروهی تا یک چهارم نهایی میزبان رقابت های جام جهانی خواهد بود.

راس ابو عبود به وسیله گروهی از مهندسین اسپانیایی که سرپرستی آن ها را «فیونیک اریبران» به عهده داشت طراحی شده است. این گروه اسپانیایی طراحی ورزشگاه بنیاد، ورزشگاه کازابلانکا در مراکش، ورزشگاه جدید والنسیا، ورزشگاه ملی نروژ و چند مجموعه بزرگ ورزشی دیگر را در کارنامه حرفه ای خود دارند.

یکی از نکات جالب توجه و شگفت انگیز درباره ورزشگاه راس ابو عبود این است که پس از جام جهانی تجزیه و برچیده می شود. در واقع این مجموعه ورزشی به صورتی ساخته می شود که پس از رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دیگر وجود نخواهد داشت. این موضوع سبب شده است تا آب و مصالح ساختمانی بسیار کمتری برای ساخت آن استفاده گردد تا در کنار صرفه جویی در هزینه های ساخت، کربن کمتری وارد محیط زیست می شود.

بر اساس برنامه ریزی مقامات قطری ورزشگاه راس ابو عبود تا سال ۲۰۲۰ تکمیل خواهد شد تا رکوردی منحصر به فرد نیز در زمینه ساخت ورزشگاه های ورزشی ثبت شود.

ورزشگاه الریان قطر

ورزشگاه های قطر

ورزشگاه الریان یا ورزشگاه احمد بن علی یکی از ورزشگاه های قدیمی و پیشرفته قطر است که ۲۱,۲۸۲ نفر گنجایش دارد. این ورزشگاه در شهر ریان قطر قرار دارد. بر اساس برنامه مقامات قطری گنجایش این ورزشگاه با استفاده از مصالح پیش ساخته به ۴۴,۷۴۰ نفر افزایش می یابد.

نمای خارجی این ورزشگاه با یک طرح ویژه به صفحه نمایشی برای نشان دادن اخبار و نمایش رقابت های جام جهانی به کار خواهد رفت. ورزشگاه الریان پس از پایان بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ به ظرفیت اولیه خود باز خواهد گشت.

ورزشگاه لوسیل

جام جهانی قطر

ورزشگاه مشهور لوسیل با گنجایش ۸۰ هزار نفر در قسمت شرقی شهر جدید لوسیل و ۲۳ کیلومتری شمال دوحه قرار دارد. به گفته مقامات بلندپرواز قطری این ورزشگاه قرار است قطر را به تمامی دنیا معرفی نماید.

این ورزشگاه قطری بر اساس برنامه ریزی ها میزبان بازی افتتاحیه و همچنین بازی فینال جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود. به گفته شماری از فعالیت حقوق بشر وضعیت بد کاری کارگران خارجی که مشغول به ساخت این ورزشگاه بوده اند موجب مرگ شمار زیادی از آن ها شده است.

ورزشگاه بنیاد قطر

ورزشگاه های قطر

ورزشگاه بنیاد قطر در میان دانشگاه‌ها و دانشکده‌ های شهر آموزشی بنیاد قطر در دوحه قرار دارد. این ورزشگاه ظرفیت میزبانی از ۴۰،۰۰۰ نفر تماشاچی را دارد. شکل ظاهری این ورزشگاه همانند یک الماس می باشد که نور خورشید را در طول روز جذب کرده و در طول شب باز می تاباند.

ورزشگاه الخلیفه

جام جهانی قطر

ورزشگاه الخلیفه در سال ۱۹۷۶ در دوحه ساخته شده است. این ورزشگاه با ظرفیت ۴۰ هزار نفر یکی از ورزشگاه‌ های قطر برای میزبان از رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود. عملیات بازسازی ورزشگاه بین‌المللی خلیفه از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در سال ۲۰۱۷ پایان یافت.