وخامت اوضاع اقتصادی؛ آیا «سام» و «ریکا» راه‌گشا است؟

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 9237

روزنامه آرمان ملی (۱۶ سنبله)، نوشت:

افغانستان طی چند روز گذشته شاهد برگزاری ۲  کنفرانس مهم بین المللی در کابل بود.

این کنفرانس ها، یکی همایش «ریکا» و دیگری «سام» بود که هریک به نحوی با تحولات گوناگون در کشور رابطه مستقیم دارند و باید از آنها بهره‌های کافی را برد.

در این کنفرانس‌ها کشورهای جهان و سازمان‌های مهم بین‌المللی به وضعیت جدید در افغانستان آشنایی حاصل نموده و دریافتند که افغانستان نزدیک به یک سال گذشته راه متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته پیموده است  و این راه، کشور ما را به مرحله تازه‌ای از تکامل رسانده است.

کشورهای جهان در هر ۲ همایش یک بار دیگر با تأیید پیشرفت‌ها و عملکردهای دولت افغانستان، حمایت و آمادگی خود را برای ادامه کمک به کشور ما ابراز داشتند و این یکی از موفقیت‌های بزرگ افغانستان است.

دولت افغانستان ثابت کرده است که می تواند برای شهروندانش امنیت و ثبات بیاورد و قادر است کنفرانس‌های بین‌المللی را در فضایی آرام برگزار کند.

اکنون نکته مهم این است که دولت افغانستان از نتایج این کنفرانس و مصوبات و تصمیمات آن استفاده کند.

افغانستان در شرایط کنونی به امنیت و توسعه اقتصادی نیاز دارد، این ۲ اولویت باید

ارزش‌گذاری شود و برای توسعه و پیشرفت آن در کشور برنامه‌های مدونی تدوین شود.

در زمینه امنیتی، نیرو های دفاعی ما توانایی‌هایی را به دست آورده‌اند که بتوانند از کشور و مردمشان دفاع کنند اما وضعیت اقتصادی ما چندان مورد قبول نیست و مردم می دانند که ادامه جنگ و کم‌رنگ شدن کمک‌های اقتصادی کشورهای جهان در این ۲-۳ سال اخیر و خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، سبب شده که رشد اقتصادی ما کم‌رنگ شود.

پس دولت افغانستان باید در این زمینه برنامه‌های وسیعی را در پیش گیرد تا بتواند به وضعیت اقتصادی کشور سر و سامان تازه‌ای ببخشد.

از یاد نبریم که افزایش وخامت اوضاع اقتصادی بیش از این، سفره‌های مردم را خالی‌تر نموده و سبب می‌شود روند مهاجرت مردم به کشورهای خارجی بیشتر شود و این مسئله می‌تواند یکی از ناکامی‌های بزرگ برای دولت افغانستان باشد.

مهم این است که دولت افغانستان از این کمک‌های جهانی اکنون در بخش‌های زیربنایی اقتصاد کشور استفاده کند.

توجه به این روند در کنار تسریع روند بازگرداندن امنیت به شهرها و روستاها باعث خواهد شد مردم از این یأسی که این روزها گریبان‌گیرشان شده خارج شوند.

افغانستان به رشد اقتصادی و امنیت نیاز دارد، توجه دولت باید چنان باشد که از دستاوردهای «ریکا» و «سام» در جهت برآورده شدن این ۲ مسئله بهره لازم را ببرد.

شاید ما به این زودی‌ها فرصت کنونی را بار دیگر بدست نیاوریم، بهبود وضعیت اقتصادی می‌تواند سفره‌های خالی مردم را پر نموده و جلو فرار اتباع کشور به خارج را بگیرد و ما را قادر سازد قدم‌های سازنده تری را برای تحکیم ثبات در کشور عزیزمان برداریم.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟