واکنش کمیسیون انتخابات به اظهارات اخیر «تیفا»

  • انتشار: ۲۲ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: انتخابات
  • شناسه مطلب: 52308

کمیسیون انتخابات اتهام‌های بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) مبنی بر وجود فساد در این کمیسیون، را رد کرد و از نهادها عدلی خواست که این نهاد، را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان علت تاخیر اعلام نتایج انتخابات پارلمانی را، فساد مالی، انتخاباتی و فساد اخلاقی در کمیسیون مستقل انتخابات دانسته و تمامی کارکردهای کمیسیون انتخابات در رابطه به این انتخابات را پرسش بر انگیز عنوان کرد.
اما اکنون کمیسیون انتخابات با رد این اعلامیه‌ی تیفا می‌گوید که هیچ سند و مدرکی در این مورد وجود ندارد و برخی نهاد‌ها به هدف «شهرت طلبی»، به روندهای ملی صدمه می‌زنند.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون که امروز، (۲۲ جدی) نشر شد آمده : «برخی از نهادها بدون درک مسوولیت‌های وظیفوی و بدون اینکه در مورد موضوعات که به خورد مردم می دهند تحقیق لازم را انجام داده و گزارش‌های شان را مؤثق سازند، بدون داشتن اسناد و مدارک، صرف برای شهرت طلبی و اخذ حمایت‌های مالی و بدست آوردن پروژه های مقطعی گزارش های بی اساس و بی‌مدرک را پخش و نشر می نمایند.»

کمیسیون انتخابات چالش‌های انتخاباتی در روز انتخابات را پذیرفته و آن را ناشی از تصمیم ناوقت احزاب سیاسی در رابطه به استفاده دستگاه‌های بایومتریک خوانده است. این کمیسیون تاخیر در اعلام نتایج انتخابات را نیز به همین دلیل عنوان کرده است.
اعلامیه افزوده که کمیسیون انتخابات از نهادهای مربوط به انتخابات خواسته تا در صورت یافتن اسناد ومدارک علیه کارکنان کمیسیون و آنانی‌که روند انتخابات را به چالش می‌کشانند، موضوع را با کمیسیون شریک سازند اما تیفا تا هنوز هیچ سندی را مبنی بر این‌که کارکنان کمیسیون انتخابات در هر سطح که مرتکب فساد مالی، انتخاباتی و یا اخلاقی شده باشند، به کمیسیون ارایه نکرده است.
کمیسیون مستقل انتخابات در این اعلامیه از نهادهای عدلی و قضایی خواسته که در رابطه به اتهامات «بی‌اساس» که از سوی تیفا وارد شده، این نهاد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

انتخابات پارلمانی در ۳۲ ولایت کشور به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد که این انتخابات از سوی احزاب سیاسی، نهادهای ناظر انتخاباتی و نهادهای بین المللی پرتقلب و پرچالش‌ خوانده شد و این نهادها کمیسیون انتخابات را به ضعف مدیریتی متهم کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟