واکنش کابل به درگذشت رئیس سابق سازمان اطلاعات پاکستان

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 8238

خبرگزاری اطلس ـ سخنگوی وزارت داخله در واکنش به درگذشت جنرال حمید گل رئیس سابق سازمان اطلاعات داخلی پاکستان، وی را مسئول ترورهای صورت گرفته در افغانستان دانست.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله در پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: ژنرال حمید گل رییس سابق ISI و پدر طالبان درگذشته است؛ او طالبان را خلق کرد و در پشت ترورهایی بود که طالبان تا آخرین روز خلق کرد.

همزمان عمران خان رهبر گروه تحریک انصاف پاکستان نیز در پیامی درباره درگذشت وی نوشته است: ناراحت شدم از اینکه جنرال حمید گل فوت شده است. اینکه با عقاید او موافق باشیم یا نه، او یک میهن پرست بود. برای او دعا می کنم و با خانواده اش همدرد هستم.

جنرال گل که روز شنبه فوت کرد، یکی از جنرال های ارتش پاکستان بود که در خلال سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ و همزمان با اشغال افغانستان توسط نیروهای ارتش سرخ شوروی ریاست سازمان اطلاعات داخلی پاکستان را برعهده داشت.

گفته می شود وی مغز متفکر استفاده از نیروهای مجاهدین در افغانستان پس از بازگشت از جنگ این کشور برای شرکت در شورش های کشمیر علیه هند در سال ۱۹۸۹ بوده است. جنرال حمید گل همچنین نقشی مهم در ایجاد گروه طالبان ایفا کرد و مدتی لقب «پدر طالبان» به وی داده شده بود. در همین حال آمریکایی ها این ژنرال پاکستانی را متهم به ارتباط با القاعده کرده بودند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟