واکنش واشنگتن به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ترور قاسم سلیمانی

  • انتشار: ۱۹ سرطان ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 88939

روز گذشته (چهارشنبه)، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت ایالات متحده گزارش دهنده گزارشگر ویژه سازمان ملل، آگنس کالامارد را که براساس آن ترور جنرال ایرانی، قاسم سلیمانی توسط ایالات متحده نقض قوانین بین المللی است را موجه نمی‌داند.

رسانه های غربی به نقل از او گفتند: ” انتشار یک گزارش ویژه برای محکوم کردن ایالات متحده، که در اقدامی در دفاع از خود، قاسم سلیمانی یکی از مرگ آفرین ترین ترریست‌های دنیا را از میان برداشت، نیاز به بی‌وجدانی فکری دارد.

گزارش کالامارد می‌گوید: “هیچ مدرکی مبنی بر وجود برنامه‌ریزی حمله قریب الوقوع سردار سلیمانی علیه منافع ایالات متحده، به ویژه در عراق که نیاز به پاسخ فوری و موجه داشته باشد، وجود ندارد.” کالامرد خاطرنشان کرد: ” گرچه سلیمانی مسئول استراتژی و اقدامات نظامی ایران در عراق و سوریه بود، به دلیل عدم تهدید وی برای افراد مرتبط با ایالات متحده، اقدام نظامی آمریکا  “غیرقانونی” بود.”

رسانه ها خاطرنشان کردند که گزارش کالامارد در مورد قتل توسط پهپاد در روز پنجشنبه در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه می شود. طبق گزارش رسانه ها، نیمی از این گزارش به مرگ سلیمانی اختصاص خواهد یافت. از طرف دیگر، ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این شورا کناره‌گیری کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟