واکنش ها به برکناری عطا محمد نور

  • انتشار: ۲۵ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 34812
عطامحمد نور

 

پس از انتشار خبرهایی در خصوص برکناری عطا محمد نور از ولایت بلخ توسط رئیس جمهور، واکنش های زیادی در این خصوص از سوی مجموعه های سیاسی و نیز شخصیت های تایثر گذار ابراز شد.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان در پی نشر خبر برکناری عطا محمد نور، والی بلخ اعلام کرده است که این اقدام “عجولانه”، “غیر مسئولانه”، “مخالف ثبات و امنیت افغانستان” است.

این حزب با نشر خبرنامه‌ای، این اقدام را شدیدآ محکوم کرده و گفته که پس از بازگشت رییس حزب جمعیت از سفر رسمی؛ به زودی موضعش را به صورت مشخص در این مورد اعلام می‌دارد.

اداره مستقل ارگان‌های محلی، روز دوشنبه 27 قوس اعلام کرد که انجینر محمد داوود را به عنوان والی بلخ برگزیده است.

منیره یوسف‌زاده، سخنگوی این اداره با نشر این خبر، گفت که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری، استعفای آقای نور را که چندی پیش صورت گرفته بود، منظور کرده است.

برشنا ربیع، نماینده مردم بلخ در مجلس نمایندگان در پی این خبر به خبرگزاری اطلس گفت که “بسیار متاثر هستیم که یک والی کارا، مبتکر را مجبور به استعفا کرده اند.”

خانم ربیع افزود که فشارهای رئیس جمهوری، یک کار “نادرست” و “غلط” است و این اقدام به ضرر ولایت بلخ و حتی مردم افغانستان است.

این نماینده مردم بلخ در مجلس گفت که پشت سر عطا محمد نور، میلیون‌ها شهروند ایستاده است که از برکناری او نگران شده اند. به گفته او، تا زمانی که حکومت وحدت ملی است باید عطا محمد نور نیز در پست ولایت بلخ باشد.

برشنا ربیع گفت که یکی از مفاد تشکیل حکومت وحدت ملی این بود که عطا محمد نور تا زمانی که حکومت وحدت ملی وجود دارد باید در پست ولایت بلخ باشد. هر زمانی که حکومت از بین رفت ان وقت باید عطا محمد نور برکنار می‌شد.

شکیبا هاشمی، نماینده مردم قندهار در مجلس نیز به خبرگزاری اطلس گفت که از برکناری عطامحمد نور، مردم بلخ بسیار “خفه” و “نگران” است.

خانم هاشمی علاوه کرد که تلاش‌های فراوان از مجراهای گوناگون برای برکناری عطامحمد نور صورت گرفت تا وی را از سمتش برکنار کنند.

او اما تصریح کرد که استعفای آقای نور بر اساس تفاهم حزب جمعیت صورت گرفته و فرد انتخاب شده نیز از کدرهای متعهد و کار بلد حزب جمعیت است.

خلیل احمد شهیدزاده، نماینده مردم هرات نیز از کارکردهای عطامحمد نور در ولایت بلخ تمجید کرد و گفت که عطامحمد نور برای بازسازی، امنیت و ثبات بلخ تلاش فراوانی کرده است.

آقای شهیدزاده هشدار داد که نباید هر موضوعی به تشنج کشیده شود و مشکل‌ها باید بر اساس تفاهم و همدیگر پذیری حل شود.

خبر استعفای عطامحمد نور علاوه بر سیاستمداران، شهروندان در فضای مجازی نیز واکنش‌های تندی نشان داده اند و گفته اند که با برکناری عطا محمد نور ولایت های شمالی کشور ناامن خواهد شد.

امید مرزبان در صفحه فیسبوکش نوشته است: “حلقاتی در داخل و بیرون نظام در تلاش هستند که با برکناری استاد عطا، ولایت‌های شمالی را ناامن کنند.”

یکی دیگر از کاربران فیسبوک نیز نوشته است که به دنبال جنرال دوستم، استاد عطا نیز برکنار شد تا راه گروه‌های تروریستی به سمت شمال کشور باز شود. او نوشته که به طور نخواسته دولت می‌خواهد مناطق شمالی کشور ناامن شود تا برخی دیگر از کشورها سود ببرد.

برخی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نوشته‌اند که از حزب جمعیت می‌خواهیم به جای حرف به عمل رجوع کند و حثییت حزب دفاع کند.

گفتنی است که تاکنون شخص عطامحمد نور به این گفته‌ها واکنشی نشان نداده و چیزی را منتشر نکرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟