واکنش ها بعد از مرگ گیلانی در مورد شورای عالی صلح

  • انتشار: ۳ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17239

یک روز بعد از مرگ پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح، تعدادی از سیاستمداران خواهان منحل شدن شورای عالی صلح شدند، آنان می گویند؛ در صورت ادامه کار این شورا باید فردی در راس این شورا قرار بگیرد تا بتواند بروی مخالفین مسلح تاثیر بگذارد تا دستاورد شورای عالی صلح برای مردم قابل قبول باشد.

نعمت الله غفاری معاون دوم پارلمان می‌گوید که با توجه به اندک بودن دستآورد های شورای عالی صلح بهتر است تا این شورا منحل گردد.

نعمت الله غفاری می گوید؛ مرگ سید احمد گیلانی رئیس این شورا را یک ضایعه است اما ادامه کار این شورا را غیر مؤثر خواهد بود.

وی می گوید؛ با توجه به اینکه شورای عالی صلح مصارف زیادی داشته ولی دستآورد کمی داشته من دیگر ضرورت برای دوام کار شورای عالی صلح نمی‌بینم.

غفاری می گوید در صورت ادامه کار این شورا باید کسی در صدر شورای عالی صلح قرار گیردکه بتواند اولاً روابط با سایر کشورها را تأمین کند که با مسایل افغانستان دخیل اند و همچنان روی مخالفین حکومت نیز تاثیرگذاری اش را داشته باشد و اعتماد شان را جلب کند تا شورای عالی صلح هم بتواند دستاورد های مشخصی داشته باشد.

اما مسئولان این شورا گفته اند که دست‌آورد های خوبی دارند و توافقنامه صلح با حزب اسلامی را یکی از این دست‌آورد ها می‌دانند.

هرچند انتقاد ها از دوام کار شورای عالی صلح موضوع تازه نیست اما پس از مرگ سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح این نخستین بار است که درخواست منحل شدن این شورا مطرح می‌گردد.

پیش از این نیز برخی از اعضای مجلس سنا خواستار لغو نهاد شورای عالی صلح و متوقف شدن روند صلح با طالبان شدند، آنان می گویند هزینه شورای عالی صلح باید برای تقویت نیروهای امنیتی به مصرف برسد.

این سناتوران گفته بودند که روند صلح با طالبان متوقف شود و هزینه‌ این روند برای تقویت نیروهای امنیتی به مصرف برسند.

پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح شب گذشته در اثر بیماری که عاید حالش بود به سن ۸۴ سالگی در شفاخانه ای در کابل درگذشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟