واکنش های متفاوت در مجلس نمایندگان به پرتاب مادر بمب ها در ننگرهار

  • انتشار: ۲۶ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیپارلمان
  • شناسه مطلب: 20917

مجلس نمایندگان امروز (شنبه) بر سر استفاده از بمب 10 هزار کیلویی موسوم به «مادر بمب های» غیرهسته ای جهان در شرق این کشور به مناقشه پرداختند و شماری از نمایندگان از آن حمایت کردند و شماری به شدت با آن به مخالفت پرداختند.

شماری از نمایندگان مجلس، استفاده آمریکا از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان را در افغانستان درچارچوب پیمان امنیتی کابل – واشنگتن ارزیابی کردند و عده ای دیگر پرتاب این بمب را آزمایش آن در خاک افغانستان دانستند.

«عبدالطیف پدرام» نماینده بدخشان در مجلس، هدف امریکا از پرتاب این بمب را مبارزه با داعش ندانست و گفت که واشنگتن در سوریه با حملات موشکی به فرودگاه های دولتی از داعش حمایت کرد، اما در افغانستان بمب 10 هزارکیلوئی علیه مواضع داعش به کار می برد.

این نماینده مجلس، برخورد دوگانه امریکا با داعش را غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد که وی با چنین برخوردهائی مخالف است.

وی اضافه کرد که استفاده از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان در افغانستان مغایر با قوانین بین المللی است و آمریکا با چنین اقدامی مرتکب جنایت شده است و مقامات خارجی و افغان نباید درصدد توجیه این جنایت برآیند.

«حبیبه سادات» نیز تاکید کرد که استفاده از این بمب اثرات ناگواری بر محیط زیست و نسل های آینده مردم «اچین» ننگرهار خواهد داشت.

«ذکریا سودا» نماینده پنجشیر در مجلس نمایندگان افغانستان نیز با اقدام ارتش امریکا در استفاده از مادر بمب ها، مخالف کرد و تاکید کرد که آمریکا با متحدان خود این کشور را به آزمایشگاه تسلیحاتی خود مبدل کرده و این کار باعث رقابت تسلیحاتی بیشتر در افغانستان و جهان خواهد شد.

وی گفت که آمریکا با این اقدامات به دنبال آن است تا نبردها در سوریه و عراق را به افغانستان و مرزهای ایران و روسیه بکشاند.

هزینه ساخت بمب 10 هزار کیلوئی موسوم به مادر بمب ها 16 میلیون دالر است این بمب ۹ متر طول، یک متر قطر و ۱۰ تن وزن دارد.

این بمب در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است، اما تاکنون از آن، در میدان‌های جنگ استفاده نشده بود. این نخستین بار است که از این بمب در افغانستان استفاده می‌شود. امریکا ۱۵ بمب از این نوع ساخته است.

مادر بمب ها، با هواپیماهای ترابری حمل و با چتر پرتاب می‌شود و در فاصله‌ 2 متری زمین منفجر می‌شود و منطقه وسیعی را تخریب می کند.

مارک کانسین، مشاور مرکز مطالعات راهبردی و جهانی، گفته است که این بمب در فاصله نزدیک، به شنوائی و اعصاب، آسیب می رساند و می تواند وارد تونل ها شود.

شماری دیگر از نمایندگان مجلس از این حمله آمریکا حمایت کردند و مدعی شدند که در این حمله بیش از 200 تن از عناصر گروه تروریستی داعش نابود شده اند.

استفاده امریکا از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان واکنش های گسترده ای در محافل سیاسی داخلی و خارجی افغانستان داشته است.

«جان نیکلسون» فرمانده نظامیان ناتو در افغانستان در باره استفاده امریکا از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان در ننگرهار گفت که این اقدام استفاده از ابزار مناسب برای یک هدف مشخص بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟