واکنش شاه حسین مرتضوی به اظهارات گلبدین حکمتیار علیه آزادی بیان

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21578

به دنبال اظهارات تند گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی علیه رسانه‌ها، دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کرده که آزادی بیان برای حکومت خط سرخ است و در هیچ‌ زمینه‌‌ و مصالحه‌ای آزادی بیان را مورد معامله قرار نمی‌دهد.

گلبدین حکمتیار روز شنبه در نخستین سخنرانی خود در جمع مردم و رسانه‌ها در ولایت لغمان، گفت که شهروندان افغانستان به رسانه‌ها «لعنت» می‌فرستند زیرا به گفته او، رسانه‌ها در خدمت اهداف و تأمین منافع بیگانه‌گان قرار دارند.

رهبر حزب اسلامی که پس از سال‌ها زندگی مخفیانه و فعالیت‌های تروریستی به دنبال امضای موافقت‌نامه صلح با دولت روز شنبه در میان مردم و رسانه‌ها در ولایت لغمان حاضر شد، گفت: «مرا ببخشید اگر من بگویم که افغان‌ها به آن رسانه‌ها لعنت می‌فرستند که در خدمت منافع بیگانه‌گان، اهداف استعماری آنان، اهداف جنگی‌شان‌ و تهاجم فرهنگی و کلتوری‌شان قرار دارند و به ارزش‌های دینی و ملی افغان‌ها بی‌احترامی می‌کنند.»

اما، شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری، می‌گوید که تهدیدهای امروزی نمی‌تواند تهدیدی علیه آزادی بیان در افغانستان به شمار برود. آقای مرتضوی که روز یک‌شنبه، دهم ثور، در مراسم افتتاح بانک‌ معلوماتی و دفتر ارتباط عامه وزارت احیا و انکشاف دهات صحبت می‌کرد، گفت: «به رغم تمام فشارها، به رغم‌ تمام دیگراندیشی‌ها، به رغم‌ تمام دگم‌اندیشی که در برخی حوزه‌ها وجود دارد که آزادی بیان را برای خود تهدید و خطر می‌بیند، ولی رییس جمهور همواره تاکید کرده است که آزادی بیان برای حکومت وحدت ملی خط سرخ است و در هیچ تفاهم‌نامه و در هیچ مصالحه آزادی بیان وجه‌المصالحه قرار نمی‌گیرد.»

شاه‌حسین مرتضوی هم‌چنین تاکید کرد: «اگر صحبت‌هایی این روزها شنیده می‌شود، پیام‌هایی در رابطه به آزادی بیان و رسانه‌ها بیان می‌شود، این پیام‌ها و صحبت‌ها هرگز نمی‌تواند برای آزادی بیان یا رسانه‌ها یک تهدید باشد. چرا؟ به خاطری این که اول آزادی بیان خواست مردم افغانستان است. اراده جمعی مردم افغانستان بر این استوار است که آزادی بیان در افغانستان نهادینه شود و شکل بگیرد. دوم این که ریشه‌ها و درخت آزادی بیان در افغانستان آن قدر تنومند و بارور شده است که هر تند بادی نمی‌تواند به آزادی بیان یا فعالیت آزاد رسانه‌ها آسیب بزند.»

اما کمیته مصونیت خبرنگاران از اظهارات روز شنبه گلبدین حکمتیار شدیداً ابراز نگرانی کرده می‌گوید که جهت‌گیری رهبر حزب اسلامی در نخستین‌ سخنرانی‌اش علیه رسانه‌ها نگران‌کننده است. کمیته مصونیت خبرنگاران اظهارات حکمتیار را شدیداً محکوم کرده و از او خواسته تا از چنین اظهاراتی علیه رسانه‌ها خودداری کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟