واکنش تند کرزی و حمایت غنی از پرتاب بزرگترین بمب آمریکایی در ننگرهار

  • انتشار: ۲۶ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20914

پرتاب بمب غول پیکر آمریکایی با واکنش های متفاوتی از طرف مقامات داخلی روبرو شده است، حامد کرزی رئیس جمهور سابق به این عمل آمریکایی ها واکنش تند نشان داده و این حمله را جنگ علیه تروریسم نه، بلکه بهانه‌ای براى استفاده از خاک افغانستان بعنوان آزمایشگاه تسلیحات جدید کشتار جمعی آمریکا می داند، اما ارگ با حمایت از پرتاب این بمب گفته است به تروریستان داعش تلفات سنگینی وارد شده است.

ناوقت‌های روز پنجشنبه گذشته ارتش آمریکا برای نخستین‌بار بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌یی را در ولسوالی اچین ننگرهار استفاده کرد، مقام‌های کاخ سفید گفته اند که ارتش این کشور بمب «GBU-43» را به هدف نابودی لانه‌های داعش در شرق افغانستان استفاده کرده است.

اما برخی از آگاهان نظامی استعمال بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌یی را در افغانستان غیرمنطقی می‌خوانند و می‌گویند که استعمال این بمب در افغانستان توجیۀ نظامی ندارد. آنان به این باوراند که آمریکا از افغانستان به عنوان تختۀ آزمایش سلاح‌های هسته‌یی‌اش استفاده می‌کند.

دفتر مطبوعاتی آقای کرزی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور پیشین افغانستان این حمله را جنگ علیه تروریسم نمی‌داند بلکه آن بهانه‌ای براى استفاده از خاک افغانستان بعنوان آزمایشگاه تسلیحات جدید کشتار جمعی آمریکا است.

کرزی گفته است سوء استفاده از کشور ما برای آزمایش تسلیحات جدید و خطرناک است، ما افغانستانی‌ها باید آمریکا را متوقف کنیم.

ارگ ریاست جمهوری نیز با پخش خبرنامۀ گفته است که در نتیجۀ عملیات مشترک نیروهای حمایت قاطع و نظامیان افغانستان در ولسوالی اچین ننگرهار برای داعش تلفات سنگینی وارد شده است.

وزارت دفاع نیز گفته است که در نتیجۀ این رویداد 36 داعشی کشته و بیشتری تجهیزات نظامی سبک و سنگین این گروه ویران شده است.

ذبیح‌الله زمری، عضو شورای ولایتی ننگرهار می‌‌گوید که این بمب پاسگاه دایمی گروه داعش را در منطقۀ مامن‌دره هدف قرار داده است.

او می‌گوید، در نتیجۀ این رویداد اعضای رهبری داعش برای افغانستان و برخی دیگر از فرماند‌هان خارجی این گروه کشته شده‌اند.

به گفتۀ آقای زمری در این رویداد برای افراد ملکی تلفاتی وارد نشده است.

بمب غیرهسته‌یی GBU-43 که به هدف نابودی پایگاه اساسی گروه داعش استفاده شده، برای نخستین بار پیش از آغاز جنگ عراق در سال 2003 میلادی آزمایش شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟